Du er her
Hjem > Forsiden > Fra Fjellstrand til Flaskebekk – eller omvendt!

Fra Fjellstrand til Flaskebekk – eller omvendt!

Dette er en fantastisk flott søndagstur, over Gaupefjell og Tomåsan. Den er på i underkant av 10 km. Om du bor i Flaskebekk-området tar du bussen til Fjellstrand og går hjem. Om du bor på Fjellstrand tar du bussen til Flaskebekk og går hjem. Enkelt! Jeg tar bussen til Fjellstrand, går derfra og opp til krysset ved Midtveien. Når du kommer gående fra Fjellstrand begynner stien på venstre side av veien akkurat der Midtveien starter.

Her begynner stien på Fjell

Du går opp stien, det er ganske bratt et stykke, og så er du oppe på Gaupefjell. Stien er merket med både blått og rødt. På Gaupefjell er det et fint utsiktspunkt, og masse blåbær! På vei nedover igjen, mot To, krysser du to bilveier. Det er skilt langs stien flere steder, du skal mot Tomåsan. Når du krysser Toveien er du nesten halvveis, da har du nok gått litt over en time uten pause. Du går rett over Toveien og opp mot måsan. På toppen av den første lille kneika tar du til venstre, det er blå løype. Da kommer du til Tomåsan, en vakker myr med et nydelig vann hvor det er fint å raste.

Rasteplass ved Tomåsan

Det er flere fine steder å raste her. Tomåsan kan man gå rett over om vinteren når det er frost. Om sommeren kan man gå sti på begge sider av myra, jeg foretrekker den vestlige. Vakker skogbunn og vakker skog. Du følger blåmerket sti, og kommer etterhvert ut på en bred hovedsti som også er vinterløype. Der går du til venstre og kommer snart ut på lysløypa. Her kan du ta til venstre og komme rett ned på Bjørnemyr. Jeg tar til høyre, så til venstre litt nedi bakken hvor det står skilt til Flaskebekk. Du følger lysløypa og er på Flaskebekk etter ca 20 minutter.

Vel blåst! Heldige Nesoddboere er vi!

Gro Ladegård

Er bidragsyter, fungerende styreleder for Nesoddposten og professor på Markedshøyskolen i Oslo. Badstuebader på Oksval brygge. Yndlingstur er Nesodden på langs på søndager.