Du er her
Hjem > Kultur > Aprilsnarr i gamle da’r.

Aprilsnarr i gamle da’r.

I dag er det 1. april. Vi er mer oppmerksomme når vi hører nyheter eller leser avisen. Vi gleder oss over å prøve å avsløre en godt planlagt aprilspøk. De fleste spøker er harmløse, men bakgrunnen er ikke like lystig og ikke alle har vørt like heldige med sine påfunn.

I følge gammel skikk har vi lov til å forsøke å narre andre, f.eks. ved å innbille dem noe, narre april. Den som lar seg narre, kalles aprilsnarr. Skikken finnes på flere kontinenter og synes å ha forskjellig historisk bakgrunn. Den første henvisningen til 1. april og narrestreker vi kjenner til finner vi i 1932 i boka «The Canterbury Tales» av Geoffrey Chaucer.

Historisk bakgrunn.

Sammenheng er det imdlertid mellom skifte fra juliansk til gregoriansk kalender. Det skjedde i 1592 i Italia og det er fra Frankrike man mener vår form for aprilsnarr kommer. Der festet man en papirlapp klippet ut som en fisk på andres tøy bak på ryggen.  Frankrike var det første europeiske landet somgikk over til den gregorianske kalenderen som innebar at det nye årets start ble flyttet fra slutten av mars til 1. januar. De som fortsatt brukte den gamle kalenderen ble offer for lureri fra resten av befolkningen, og de lurte fikk kallenavnet Poisson d’Avril, (aprilsfisk).

Bibelsk bakgrunn i Spania og Latin-Amerika.

I spansktalende land i Amerika brukes begrepet «El dia de los inocentes» – De troskyldiges dag. Troskyldig er man som lite barn og også hvis man er lett å lure. Dagen for å lure andre er 28. desember og man mener at den dagen har sin opprinnelse i historien om Herodes som var så redd for den varslede Messias sin komme at han beordret drap på alle små guttebar i Betlehem. Den katolske kirke markerer derfor den 28. desember til minne om drapene på troskyldige guttebarn. Parallelt har det utviklet seg en narretradisjon på lik linje med vår aprilsnarr, og den går ut over de godtroende.

I El Salvador har man en tradisjon som går ut på å feire 28. desember med festligheter for hele familien. Gjerne de som har noe de føler de vil takk Gud for, medbringer en kurv hvor de har kledd ut små guttebarn, på liksom, i de mest fantasifulle drakter som skal lure potensielle utsendinger fra Herodes. Ettersom dagen skrider fram og «guttebarna» i kurvene overlever, går alle over til glade festligheter og fryder seg over at de har lurt Herodes, nok en gang.

Medier med respekt for seg sjøl.

De fleste medier med respekt for seg sjøl, men ikke alltid for andre, benytter seg av anledningen til å lage moro. Alle er ikke alltid like heldig med valg av spøk. WNAC-TV i Boston sparket produksjonssjefen etter at han hadde publisert et oppslag om vulkanutbrudd i et nærliggende fjell. Deler av befolkningen rømte i panikk og produsenten fikk sparken på grunn av utøvelse av særdeles dårlig dømmekraft.

Ny teknologi er et takknemlig felt å tulle med. Svensk TV lurte befolkningen i 1962 med en lang fysisk forklaring om hvorfor man kunne se fargefjernsyn ved å holde en nylonstrømpe foran TV-skjermen. Google var også heldig med sin aprilsspøk i 2004 da de annonserte utvidelse av kapasiteten i innboks på inntil 4 MB. – Og det viste seg å være helt sant.

Man kan lure mindre barn på samme måte, omvendt positiv aprilsnarr: Du stormer inn hjemme og ber barna komme ut fordi det har veltet en lastebil full av godteri på lekeplassen. De fleste barn går ikke på den. Men kan bli overrasket når de endelig blir dratt ut og det ligger en veltet lekelastebil i en haug med godteri på lekeplassen. Da er det en virkelig god 1. aprilsnarr, mye bedre enn den berømte da folk gikk menn og kvinner av huse med melkespann for å tappe av overskuddslageret med rødvin fra vinmonopolet. Dét var virkelig godt funnet på.

Inger Johanne Norberg

 

 

 

Inger Johanne Norberg
Inger Johanne Norberg
Alle mennesker skal ha mulighet til å påvirke eget liv og omgivelser på en positiv måte. Mange innbyggere føler at de ikke har muligheter for innflytelse og medvirkning fordi “Det nytter ikke allikevel”. Innbyggerne er imidlertid den største ressurs og besitter omfattende kunnskap om lokalsamfunnet og om seg selv. For å kunne oppnå innflytelse og medvirkning er informasjon og kunnskap nødvendig. NesoddPosten vil være et middel til at innbyggere skal få bedre kunnskap og aktuell informasjon om viktige beslutninger på Nesodden. NesoddPosten vil også være et middel til at innbyggerne skal påvirke, oppnå innflytelse og medvirke i utviklingen av lokalsamfunnet og eget liv.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: