Du er her
Hjem > Bøker > Potok, Chaim: Mitt navn er Asher Lev. Aschehoug 1974. Oversatt av Inger og Anders Hagerup

Potok, Chaim: Mitt navn er Asher Lev. Aschehoug 1974. Oversatt av Inger og Anders Hagerup

Chaim Potok ble født i Bronx. Hans foreldre var Benjamin Max Potok d.1958 og Mollie (Friedman) Potok d.1985 — begge jødiske emigranter fra Polen. Potok var en lærd: «Bachelor of Arts summa cum laude» i engelsk litteratur  fra Yeshiva University, hadde mastergrad i hebraisk litteratur og ordinert som rabbiner. I 1955 – 57 var han i militæret som kapellan og tjente i over et år (1955-1957) i Koreakrigen. I 1958 giftet han seg med Adena Sara Mosevitzsky. De fikk tre barn sammen.

Mitt navn er Asher Lev
Mitt navn er Asher Lev av Chaim Potok. Aschehoug, Utgivelsesår 1990 ISBN13 9788203164910

Som tenåring leste Potok boken «Brideshead Revisited» og  bestemte seg allerede da for at han ville bli forfattar. Potok var den første amerikanske forfatter som synliggjorde den lukkede Hasidim-verden og hva det innebar å være jøde i et moderne, vestlig samfunn.Han er mest kjend for romanene The Chosen (1967) og «My name is Asher Lev (1972). «The Chosen» kom også ut i filmversjon i 1981, fikk pris ved Verdens-festivalen i Montreal— og gikk som musical på Broadway.

Hovedpersonen i «Mitt navn er Asher Lew»,  barnet Asher Lev, vokser opp i et hasidim miljø i Brooklyn, der en er på evig vakt mot sitra achra, et uttrykk som innbefatter det fremmede/ det skadelige og det vantro. Alt som ikke er jødisk ortodoks. Skillet mellom jøder og ikke jøder (goim) er her altomfattende og mystisk, et skille mellom godt og ondt, mellom Gud og Satan.

I dette miljøet vokser enebarnet Asher opp. Vokser opp med en mor som blir betraktet med skepsis fordi hun har universitetets utdannelse. Faren tilbringer mye av sin tid på reiser i Øst-Europa hvor han hjelper rettroende jøder som blir forfulgt av Stalin.

Asher er en from liten gutt som elsker å tegne og male. En begavelse som gjør livet hans vanskelig å håndtere. For i det ortodokse miljøet ansees ikke maler-kunsten som utgått fra Gud, og er dermed ikke noen fullverdig beskjeftigelse. Men Asher må tegne og male, er like besatt av sin kunst som foreldrene av fromhetspåbudene. Et godt eksempel på denne konflikten synliggjøres i følgende sitat fra boken:

» Har du ikke noe bedre å bruke tiden til, Asher? Din bestefar ville ikke likt at du kaster så mye tid bort på tøys og tull». «Det er en tegning, pappa» «Jeg ser hva det er» «En tegning er ikke tøys og tull, pappa» Han så overrasket på meg. Men han sa ingenting. Jeg var ikke fylt fem år den gangen.

Eller når han svarer onkelen som sier at han er en tegner av Chagal format: «En regulær Chagal», sa onkel. Jeg snudde meg i stolen og så på ham:«Nei, sa jeg . «Mitt navn er Asher Lev»Begge to stirret på meg et øyeblikk. Far måpte. Onkel lo lavt.«Og han skal være seks år gammel,» sa han.

Som kunstner er Asher nødt til å ta tak i det klassiske: aktmaleriet og korsfestelsen, men for ham som jøde så forbudte motiv. Et umulig valg, for han kan verken velge bort sitt talent som maler eller sin tro. På en reise i Europa får Asher se skulpturen Pietá. Det er en kunstopplevelse, en frigjørende opplevelse som gir ham inspirasjonen til å male et bilde som får navnet ”Brooklyn-korsfestelsen”. Å lese om såvel forelderens som det jødiske samfunnets reaksjon på dette bildet er en sterk opplevelse.

Dette er en tidløs bok, en fortelling om kunstens harde krav, om ortodoks jødedom, gleden ved å skape, lidelse, tro og tvil og sist, men ikke minst om valg.

Gunhild Gjevjon

Gunhild Gjevjon
Gunhild Gjevjon
Bibliotekar, førskolelærer, mor og bestemor. Idemessig platform: Troen på kjærlighetens kraft og den frie ytring. Mål: Redelige og ryddige forhold i Nesoddpolitikken.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: