Du er her
Hjem > Bøker > TEGNESERIER 2015

TEGNESERIER 2015

-

HVA ER EN TEGNESERIE?

  • «Rekker av bilder som står i en innbyrdes sammenheng og som regel fremstiller et handlingsforløp» (leksikon)
  • «Sidestilte tegninger og andre bilder satt i en bevisst sekvens i den hensikt å formidle informasjon og/eller vekke en estetisk reaksjon hos betrakteren» (Scott McCloud)
  • Tegneserier MÅ verken være tegnet eller ha tekst. Du kan fortelle med hjelp av malerier, tresnitt og fotografier. En vitsetegning på en rute kan også være en tegneserie. Og det finnes mange «stumme» tegneserier.
  • Tegneserier er IKKE en sjanger. Tegneserier er en kunstart. De 9 kunstarter = maleri, musikk, dans, teater, litteratur, skulptur, arkitektur, film, tegneserier.

Tegneserier har eksistert fra år 12.000 før Kristus.

Egyptiske hieroglyfer kan også kalles en slags tegneserier: inneholder både tekst og tegning.

Skriftspråket vårt utviklet seg fra enkle tegninger til tegn som tilsvarer lyder.

Rodolphe Töpffer (Sveits) 1837 : verdens første tegneseriebok.

Richard F.Outcault (USA) 1896: «The yellow kid» = den første av den moderne tids tegneserier.

Mest solgte tegneserien i Norge i dag og det siste tiåret er Pondus (Frode Øverli).
(Tok over fra Donald Duck)

«TEGNESERIENS HISTORIE»

av Øyvind Holen & Tore Strand Olsen

En ny historisk oversikt over tegneserier.

Kortfattet i tegneserieform. Morsom, enkel og oversiktlig og rettet mot ungdom. Men skal du ha en utfyllende og grundig historie må du ha trebindsverket til Morten Harper.

«AMULETTEN»

av Kazu Kibuishi , 4bind

Tegneserieskaperen er japanskfødt men har bodd i USA siden han var 4 år. Du ser på tegnestilen at han er preget av både den amerikanske tegneseriestilen samt manga-stilen. Enkle streker; sukkerkulør; overdrevne og dramatiske bevegelser. Tosidig: altfor nusselig kontra skrekkeffekter.

Forfatteren/tegneren er tidligere kjent for å ha redigert «Flight»; en antologi i mange bind med nyere tegneserieskapere i USA og utenfor.

Pappa dør i en bilulykke og mamma må flytte til et hus utenfor allfarvei sammen med datter og sønn. Dette huset rommer overnaturlige hemmeligheter og datteren må redde mamma og bror fra et skummelt vesen som sluker begge. En fantasy-fantasi om kampen for det gode mot det onde i en drømmeaktig verden.

En enkel og ikke altfor skummel historie som apellerer mest til ungdom, men går fint på mellomtrinnet.

 

«APEFJES 3: FLAMMETENNER»

Tor Erling Naas og Sigbjørn Lilleeng

Et flerbindsverk laget av to av norges beste tegneserieskapere. Formen kan også bli kalt grafisk roman; tekst over noen få sider avløses av flere sider vanlig tegneserie.

Dette er bind 3 i serien om Martin og mora som stadig flytter (eller er det flykter?) rundt omkring i verden. Martin får aldri slått rot og skape sin egen vennekrets og blir en outsider. I Oslo slår han seg sammen med likesinnede i et taggemiljø. Det viser seg at Martin kan klatre oppetter slette veggen og etterlate seg sin egen tag (et apefjes) høyt oppe på høyhus.

Mora hemmeligholder historien om faren og opprinnelsen hans, men Martin får tak i noen kassetter der faren forteller familiens historie. En innfløkt og farlig historie som innbefatter genteknologi og oppdagelsen av en ny apefamilie: the missing link.

Historien er enkelt skrevet på et greit ungdomsspråk men skulle interessere både unger på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Og serien fortsetter etter dette tredje bindet. Kanskje er dette norges mest ambisøse tegneserieprosjekt; både når det gjelder tekst og illustrasjoner. Bind 3 er ikke det beste men her samles en del tråder og leseren får mer del i bakgrunnen for historien. Spennende og lettlest!

 

«FREMTIDENS ARABER. BARNDOM I MIDTØSTEN (1978-1984)»

av Riad Sattouf  Minuskel forlag 2015

Første bind i en trilogi. Riad Sattouf vokste opp med fransk mor og syrisk far. Han bodde sine første år i Frankrike. Som 4-åring flyttet han og familien til Libya der faren fikk lærerjobb. Deretter reiser de via Frankrike til Syria; til landsbyen der faren vokste opp.

Riad Sattouf er en fransk tegneserieskaper og regissør. Etter barndom i midt-østen kom han som ungdom til Bretagne. Han startet utdanning for å bli pilot men ble fanget opp av tegneseriemiljøet underveis. Han jobbet også i magasinet Charlie Hebdou i flere år.

Tegneserien skildrer først og fremst ytterst brutale arabiske samfunn. Samfunn uten mye infrastruktur. Samfunn delvis på middelaldernivå når det gjelder produksjon og utdanning. Samfunn så preget av diktatur at volden smitter helt ned på barnehagenivå. Det er ingen positiv skildring av disse samfunnene.

Tegneserien er basert på teksten; mye informasjon og mye tale. Illustrasjonene blir mer underordnet men gjenspeiler teksten godt

Som sagt: serien skildrer et brutalt og delvis umenneskelig samfunn: alles kamp mot alle.

En bok for ungdom og voksne. Viktig pga at samfunnene sees gjennom et barns øyne. Et barn som er «outsider» og kommer fra et vestlig samfunn.

 

«HUNDEDAGAR»

av Anja Dahle Øverbye  Jippi forlag 2015

Øverbye kommer fra nordvest-landet og er utdannet illustratør. Både norsk og engelsk utdanning. I de senere åra har hun blitt opptatt av tegneserie-formen og har fått utgitt flere korte historier i tegneserieantologien «Forresten» (ugitt av Jippi forlag) før hun debuterer med «Hundedagar» på samme forlag.

«Hundedagar» er en delvis sjølbiografisk oppvekstroman om Anne. Hun og venninnene er midt imellom barndom og ungdom. Intriger er hverdagskost og det går hardt for seg når bestevenninna heller vil være i lag med en eldre jente og gå på ungdomsklubb. Anne er jo så barnslig og ikke kommer hun inn på klubben heller. Pubertet, flaksende følelser, intriger og ondsinnet sladder fyller hverdagen. Settinga er under hundedagene; klamme og altfor varme og nesten uutholdelige dager midt på sommeren.

Tegningene er med blyant. Forsiktige og myke streker og nyanser forsterker følelsen av ungdom og tilhørighet og ensomhet. En sterk og emosjonell historie som skulle være gjenkjennelige og brutalt ærlig for de fleste.

Både for mellomtrinnet, ungdomsskolen og voksne.

 

«GULOSTEN 1: LIV I HELVETE»

av Kristian Krohg-Sørensen  No comprendo press 2015

Johannes Sigred Andersen ble født 1898. Han vokste opp på forskjellige anstalter, blant annet Bastøy, eller «jæveløya». Han levde et broket liv inntil han døde i 1970. Da hadde han vært barnehjemsgutt, murerhåndlanger, brennevinsmugler, sjømann og motstandsmann. Kallenavnet «gulosten» fikk han på Bastøy (mora hans sendte pakker med gulost rett som det var.)

Dette er første bind i en serie og omfatter de første årene i Gulostens liv; årene på Bastøy, som sjømann og kneginga som håndverker i Kristiania fram til begynnelsen av 1920-tallet.

Det ligger mye research bak denne tegneserien. Gulosten var en historisk person og tegneserieskaperen må holde seg til fakta. Allikevel greier han å lage en spennende og troverdig historie basert på enkelte glimt i Gulostens liv. Som skjønnlitterær forfatter tar han seg friheter og dikter til virkeligheten så den blir enda virkeligere.

Tegneseriestilen minner noe om Riad Sattoufs men Krohg-Sørensen er lettere og mer positiv i tegningene og teksten enn Riad. Allikevel må vi svelge mye tekst og mye informasjon. Boka har fått mye positiv omtale etter at den kom ut.

Først og fremst rettet mot ungdom og voksne. Godt tillegg til historieundervisninga.

 

«MULEGUTTEN»

av Øyvind Torseter

Øyvind Torseter er en fetert og prisbelønnet illustratør, både nasjonalt og internasjonalt. Han har illustrert flere barnebøker somt gitt ut tegneserier både i Frankrike og Norge. Mest kjent er han for illustrasjonene til «Brune» (Nordisk råds pris 2014) og «Hullet», en tegneserie om et hull i en leilighet.

Mulegutten tar utgangspunkt i et eventyr «Det var en gang en konge som hadde syv sønner, og dem holdt han så mye av at han aldri kunne unnvære dem alle på en gang: en måtte støtt være hos ham.» De eldste 6 sønnene dro ut i verden for å fri til kongsdøtre men ble forstenet allesammen av et troll de møtte.

Tegneserien starter da yngstemann endelig får lov til å dra ut i verden og lete etter brødrene sine. Og historien starter friskt med henvisninger både til forskjellige eventyr av Asbjørnsen og Moe samt tegneseriefigurer fra Lucky Luke.

Øyvind Torseter er leken og humoristisk og vrir og vrenger på det meste akkurat som Espen Askeladd. Illustrasjonene er fantastiske og historien blir spennende og morsom både for små og store.

Rettet spesielt mot ungdom og voksne pga de litterære henvisningene, – men barn kan også få flotte opplevelser med denne tegneserien.

I denne tegneserie-oversikten har jeg IKKE tatt med bestselgerne.

Her er IKKE siste bind med Frode Øverlis Pondus («Fjorten av samme sorten»)

Heller ikke Lars Fiske («Automobilfabrikken»)

Og ikke evigunge Donald. Det kommer stadig ut bind i seriene «Carl Barks», «Hall of fame» og «Donald Duck, de komplette årgangene»

Norge gir ut et rikt utvalg av forskjellige typer tegneserier. Les og nyt!

 

Alf Ramsfjell, barne-og ungdomsbibliotekar.

 

 

Gunhild Gjevjon
Gunhild Gjevjon
Bibliotekar, førskolelærer, mor og bestemor. Idemessig platform: Troen på kjærlighetens kraft og den frie ytring. Mål: Redelige og ryddige forhold i Nesoddpolitikken.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: