Du er her
Hjem > Forsiden > Med hele verden som scene

Med hele verden som scene

Video av Gangnam Style er sett 2,638 milliarder ganger!


Alle gjør det. Lytter til musikk og ser videosnutter på mobilen. Mange gjør det mye. Antall lyttere og seere er så stort at vi knapt kan fatte det.

Alle gutter og jenter vil gjerne bli stjerner. De forsøker å nå ut med sin musikk og dans og laster den opp på Internett. Noen få klarer å erobre hele verden. De får milliarder av seere!

Du ser dem overalt. Barn, ungdom og voksne som stirrer konsentrert ned på mobilen sin. De sitter, står eller går og retter all oppmerksomhet mot mobilen. Ørene er dekket av h0detelefoner eller tettet med små ørepropper. Ledningene dingler fra hodet. Av og til er det en som begynner å prate høyt ut i luften, da forstår vi at hun er i en telefonsamtale. Mange er tause, og dypt konsentrert.

Hva er det de ser og hører på?

Facebook kan være et godt svar, men vanligvis vil de da bruke en finger på å rulle nedover siden, og kanskje klikke en Like eller skrive en kort kommentar nå og da.

Selv på kafeer og restauranter sitter folk med gaffelen i den ene hånden og mobilen i den andre. De snakker ikke med hverandre, de er ofte helt tause. Men de ser på skjermen sin. Nærmest trollbundet.

Vi vet hva de gjør: Mange hører på musikk. Andre ser på en musikkvideo.

Hører på Spotify
Spotify er kanskje den største tjenesten der abonnenter kan spille, streame, musikk fra et digitalt bibliotek. Det ligger nå over 10 millioner spor, eller låter, i biblioteket. Det er ganske utrolig hvor mye denne tjenesten brukes. Her er tallene:

  1. Drake, en kanadisk rapper, har blitt streamet over 1,8 milliarder ganger i 2015.
  2. Ed Sheeran, en engelsk sanger, er den som er blitt mest streamet; over 3 milliarder ganger på noen få år. Låten Thinking Out Load er streamet over 716 millioner ganger!
  3. The Weeknd, en kanadisk rythm and blues-artist, har hatt stor suksess med flere låter. I 2015 ble hans album Beauty Behind The Madness det albumet som ble mest streamet.

Det finnes også en norsk artist på topplisten. Kygo – Kyrre Gørvell-Dahll – var årets gjennombruddsartist i 2015. Han er blitt streamet en milliard ganger! Én milliard ganger har noen hørt på Kygo, en hyggelig bergenser midt i tjueårene. Ufattelig. Eller «helt sinnsykt» som ungdom pleier å uttrykke det.

Ser på YouTube
YøuTube er verdens største nettsted for opplastning, visning og deling av videoklipp. Stedet har over en milliard brukere og viser flere milliarder videoklipp hver dag. Alle store og små artister lanserer sine musikkvideoer på YouTube.

Gjennomsnittlig bruker seerne mye tid på YouTube, fra 40 til 60 minutter per dag. Og de aller fleste bruker mobilen. Hvilke musikkvideoer ser de på? Her er topplisten per september 2016:

  • Den Sørkoreanske sangeren Park Jae-sang, Psy, leder overlegent. Hans video Gangnam Style er sett 2,638 milliarder ganger!
  • På andre plass ligger videoen See You Again med de amerikanske sangerne Wiz Khalifa og Charlie Puth. Videoen er sett litt over 2 milliarder ganger.
  • Upton Funk med Bruno Mars og Mark Ronson er sett 1,822 milliarder ganger.
  • Superstjernen Justin Bieber har fjerde plass med videoen Sorry. Den er sett 1,788 milliarder ganger. Den unge gutten på 22 år har også to andre videoer blant de 21 mest sette. Til sammen er dette et ufattelig antall visninger.

Fantastiske tall
Verdens befolkning er beregnet til 7,3 milliarder i 2016 (Wikipedia). Ca 3 milliarder har tilgang til Internett. På denne bakgrunnen er tallene utrolige. Jeg må innrømme at jeg aldri ser musikkvideo på YouTube, men det er vel enkelte «blodfans» der ute? De ser kanskje samme video flere ganger om dagen?

Tenk hvilken gjennomslagskraft dette mediet har! Hva ville du følt hvis du hadde lagt ut en videosnutt på YouTube og fikk oppleve at den ble vist over 1 milliard ganger?

Det er suksess det!

Utrolig rask spredning
Det er nettverkene i de sosiale mediene som er årsaken til at tallene blir så store, og at det kan skje så kjapt. Alle som bruker Internett er nå vant til å dele. Det skjer med et tastetrykk ved bruk av fra-meg-til-mange-kommunikasjon: hvis du liker en video, og deler den med dine 500 venner, og hvis de liker den og deler den videre med sine 500 venner, så har du nådd ut til 250 000 personer på kort tid.

Da kan vi virkelig snakke om stjerneskudd!

Populær eller god?
Så kan man diskutere om de låtene og videoene som er mest populære også har best kvalitet? Så enkelt er det nok ikke, men det er en annen problemstilling. Her dreier det seg om å «treffe markedet». Men i dette enorme nettet er det fine muligheter også for små artister. For noen år siden klarte ukjente norske popartister kanskje bare å selge et par hundre cd-er. I dag kan de starte en delekampanje på YouTube og nå ut til mange tusen på kort tid.

Mulighetene er der. Til de grader!

Tormod Bjørnstad

 

Tormod Bjørnstad
Tormod Bjørnstad
Bakgrunn som lærer, forlagsredaktør, daglig leder og konsulent. Opptatt av medvirkning og nye demokratiske modeller i lokalpolitikken. Lang erfaring som amatørmusiker.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: