Du er her
Hjem > Hovedoppslag > Ble årets gründer, men stenger butikken og går over på nett

Ble årets gründer, men stenger butikken og går over på nett

Av Tormod Bjørnstad ≡
Kjersti vant prisen som Årets gründer på Nesodden! En stor suksess for en dyktig forretningskvinne. Men før jul stenger hun butikken Lille Blå og satser bare på nettet. Vanskelighetene med butikken ble for mange, jobben for tung. 

Økonomen som hoppet av
Det er noen år siden Kjersti forlot finansjaget som økonom i en storbank. Under finanskrisen løp hun rett inn i den berømte «veggen», og hun verken orket eller ville fortsette. Hun startet å arbeide med det hun virkelig likte; interiør, vakker design og kontakt med kunder.

Startet i det små
Hun begynte med utleie av utstyr til store selskaper, bryllup, dåp og konfirmasjon. Kundene var svært fornøyde, og etter hvert spurte de om de kunne få kjøpe noen av dukene, serviset eller vasene som de hadde sett på festbordet.

Da startet Kjersti en liten nettbutikk. Alt gikk bra, og kunder som gjerne ville se nærmere på sortimentet, kunne besøke dem i garasjen på Solåsen, der varene var utstilt.

Ønsket en butikk
Det var nettopp den lille garasjen som fikk snøballen til å rulle. Kjersti ville gjerne vise alle interesserte hvilke flotte varer hun kunne tilby. Hun satset på varer med høy kvalitet og spesielt design. Hun handlet med flere leverandører i hele Skandinavia og lyktes godt med å finne produkter kundene ville ha.

Da kom ideen om en «pop-up-butikk». Kjersti fant et butikklokale i senteret på Skoklefall. Det hadde stått tomt en tid, og hun spurte om å få leie det for tre måneder. Gårdeieren var bare et stort smil og aksepterte prisforslaget Kjersti kom med. Endelig skulle hun få vise frem alle de fine varene som ingen andre butikker på Nesodden hadde.

Det gikk som planlagt, og både Kjersti og kundene var fornøyd med den lille butikken. Derfor forlenget hun leiekontrakten for nye tre måneder. Og slik fortsatte det i over tre år.

Høy husleie
Etter hvert trengte hun større plass, og fikk utvidet butikken. Men plutselig en dag fikk hun et sjokk. Gården hadde fått nye eiere, og i den nye kontrakten var husleien mye, mye høyere enn før!

«Over natten» ble de økonomiske betingelsene endret totalt.

– Vi så etter andre lokaler, og tittet på Flaskebekksenteret, men der var det fullt. Så ble det plutselig ledige lokaler på Tangensenteret, og selv om prisen var høy, ville vi gjerne flytte dit. Men nei, senteret ville ikke ha oss som leietakere. Vi hadde ikke rett type butikk, mente de.

– Det er rart at det er bedre å la lokalene stå tomme i lang tid, mens de venter på at den «rette» leietakeren skal komme? Men sånn er det. Og Nesodden er et lite sted med svært få næringsarealer, så vi fant vi ingen god løsning.

Utfordrende lekkasje
– Det er stor handelslekkasje her på Nesodden, forteller Kjersti. – Mange arbeider i Oslo sentrum, og derfor handler de ofte der. Men jeg ser nesten daglig en annen type lekkasje: Vi har jo Post i butikk som nabo, og noen ganger har det kommet inn kunder med pakken under armen, for så å oppdage at de varene som de har kjøpt på nettet, har vi i butikken! Så nettet gir både konkurranse og lekkasje.

Mange belastninger
– Vi satset tøft økonomisk og har bare brukt private midler. En gang søkte vi om et lite lån, men fikk avslag. Selv om vi kunne dokumentere fin vekst og ordnet økonomi, er kravene til sikkerhet for store. Det er lett å forstå at mange småbedrifter gir opp etter to–tre år. Hvis Lille Blå skulle vokse nå, må det satses stort, vi må ansette personale og ta steget bort fra den lille familiebedriften. Det klarer vi ikke.

Advarsel
Kjersti blir alvorlig. – Mine råd til alle som vil starte sin egen butikk er: Du må ha startkapital og du må være villig til å jobbe mye. Pass på at du finner gleden i det du gjør, ellers blir det for tøft. Let etter det beste lokalet, men husk at gode lokaler er dyrt. Ikke start alene, men finn noen du kan jobbe sammen med, – jeg hadde familien som mine gode hjelpere.

Tilbake til nettet
– Til jul er det slutt med butikken på Skoklefall. Da går vi tilbake til nettbutikk. Vi skal lage en god nisjebutikk, for det er mange som driver med gaver og interiør. Men vi vet at vi har spesielle varer av god kvalitet og design. Det skal vi selge på nettet. Kanskje lager vi en kortvarig «pop-up-butikk» en gang i fremtiden, for å få vist frem produktene våre igjen?

Vant prisen som Årets gründer
Så kommer den store positive overraskelsen. Den 1. desember vinner Lille Blå prisen som Årets gründerbedrift på Nesodden.  Veldig morsomt og en flott fjær i hatten, men ikke nok til å redde den fysiske butikken. Kjersti ser på meg og gir meg et vemodig smil.

– Nei, det hjelper ikke. Vi må legge ned butikken på Skoklefall, mens leken er god. Lille julaften stenger vi lokalene, men samtidig åpner vi på nettet!

Trofaste kunder
– Vi har hatt mange fantastiske kunder i disse årene, forteller Kjersti. De har inspirert meg til å utvikle butikken. De kommer innom, handler, og skryter av oss og butikken. Da blir jeg så glad! Da får jeg en god dag, selv om ikke salgstallene alltid er helt slik jeg drømmer om.

– Takk for oss, alle sammen! Nå håper jeg vi møtes igjen på nettet! Kjersti smiler forventningsfullt. Hun gleder seg til den nye satsingen.

Bjarne Nordbeck
Bjarne Nordbeck
Fungerende redaktør, bidragsyter, frihetlig samfunnsaktør og web-master for Nesoddposten.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: