Du er her
Hjem > Forsiden > Enorm «svart» handel

Enorm «svart» handel

Av Tormod Bjørnstad ≡
Black Friday, Svart fredag og Svart uke. Nå er det over for i år. Det ble et voldsomt utsalg. Mange butikker solgte på én fredag like mye som de ellers gjør på en måned. Folk handlet som gale. Men det er bare de store kjedene som tjener penger.
 

Galskap og slåsskamper
Folk hadde sovet i regnværet fra torsdag kveld utenfor portene til Norwegian Outlet i Vestby. Fredag morgen var de klar til å storme butikkene. Tretti vektere og politiet sto klar til å holde orden på kundene. Det anslås at 40 000 personer var innom senteret denne fredagen.

Aftenposten.no melder i to overskrifter: «Dette er jo fullstendig galskap!» Noen timer senere står det «Det har vært helt sinnsykt!».

Nettbutikken elkjop.no åpnet ved midnatt, og på noen få timer hadde det vært 250 000 besøkende inne og sett på tilbudene.

Også på Sørlandssenteret ble denne spesielle fredagen alt annet enn vanlig. Folk falt over hverandre på vei inn dørene. De sloss om mobiltelefoner, jakker og bukser. Rev og slet. Noe gikk i stykker. Enkelte kunder falt på gulvet. Andre ble løpt ned.

«Neste år må vi ha flere vektere og lengre gjerder» forteller senterleder Storevold til Fædrelandsvennen. Men han legger til: «Så lenge det ikke går på helsen løs, er det jo bare gøy.»

«I år tok det helt av!» lyder det fra Triaden Storsenter i Lørenskog.

På Black Friday i fjor solgte en elektronikkjede 30 000 mobiltelefoner, 16 000 nettbrett, 12 500 tv-er og 11 500 bærbare pc-er. På ni timer!

Kortene gikk varme
I år tangerte vi omsetningsrekorden fra i fjor; kr 3,3 milliarder ble det handlet for. På nesten åtte millioner kortkjøp. Kortene ble altså brukt 200 ganger per sekund! Det er bare julehandelen 22. desember 2014 som har vært større. Da ble det handlet for 3,8 milliarder på 8 millioner kortkjøp.

Begrep med tre tolkninger
Begrepet Black Friday oppsto i Philadelphia, USA, i 1966. Det var en betegnelse for den store trafikken som oppsto dagen etter festdagen Thanksgiving.

Mange år senere ble uttrykket tatt i bruk i varehandelen. Black Friday skulle starte årets julehandel. Noen mener at begrepet ble valgt fordi butikkene skulle få overskudd som endret røde tall i regnskapet til svarte. I Norge ble begrepet første gang brukt av Outlet-senteret på Vestby i 2009.

Noen forbinder Black Friday med fredag 18. februar 1910. Da demonstrerte 300 kvinner, suffragetter, utenfor Underhuset i London fordi kvinner ennå ikke hadde fått stemmerett. Politiet gikk løs på dem i et voldsomt slagsmål utenfor Underhuset. Kvinnene ble banket opp, mishandlet og seksuelt misbrukt.

Det tok ennå 18 år før kvinner fikk stemmerett i Storbritannia.

Wow! Det er billig!
«Vi presser prisene! Dette må du ha! Løp og kjøp!» Kundene blir varmet opp med annonser, tekstmeldinger og kundeaviser som skal lokke folk til å kjøpe utvalgte varer med opptil 70–80 % rabatt.

Men er det så billig? Og spørsmålet er: Kjøper vi produkter vi trenger eller ting butikkene vil bli kvitt?

Black Friday er kommet for å bli. Men økonomene advarer «Dette er rett og slett et vanvittig kjøpepress og en skummel utvikling!»

Mange kjøper mye de ikke trenger.

Og prisene er ikke alltid så lave. Av de 1000 mest populære tilbudene var 356 billigst den fredagen, men 518 var enten like billige eller billigere i ukene etter Black Friday og frem til jul, forteller Espelien i Prisguide AS til Aftenposten. Mange produkter prises opp i forkant av Black Friday. Bare tre av ti produkter ble billigere enn før, sier han og legger til: «Femtiseks tilbud var faktisk dyrere enn tidligere i uken!»

Salget er ikke slutt med denne fredagen, for allerede påfølgende mandag er det Cyber Monday med storsalg i nettbutikkene.

Singles Day i Kina
Men Black Friday er ingenting sammenlignet med Singles Day. Datoen 11.11. er et symbol på at man er singel, og merkedagen ble startet på 1990-tallet som en anti-Valentinsdag.

I Kina er dette en spesiell dag, fordi Kina har mange single menn etter mangeårig politikk med bare ett barn per ektepar. I den kinesiske nettbutikken Alibaba var omsetningen på Singles Day i 2015 på svimlende 14,3 milliarder amerikanske dollar, dvs. ca NOK 122 milliarder! Etthundreogtjueto milliarder kroner på én dag i én nettbutikk! Det er like mye som Statoil omsetter for på tre måneder.

I 2016 ble denne rekorden passert etter ni timer! Ja, det bor mange kinesere i Kina, – men allikevel!

Tilbudsfesten svir for de små
Virke er næringslivets nest største hovedorganisasjon og representerer over 20 000 virksomheter. Direktøren, Bror Stende, tror det er kjedekjempene som stikker av med det meste av Black Friday. Mindre aktører får mye dårligere resultater, sier han til E24. De minste butikkene vil trolig tape både penger og kunder.

Den svenske sjefsøkonomen Jonas Arnberg i Svensk Handel sier til Di.se: «Jeg tror halvparten av dagens forhandlere vil forsvinne innen ti år»! Det vil være dramatisk!

Professor Tor W. Andreassen ved NHH mener Black Friday, Cyber Monday og Singels Day er å bite seg i halen. Det blir en forskyvning fordi man fremskynder julesalget. Det totale salget øker ikke, mener han.

Dessuten blir kundene bortskjemt, de forventer rabatter, sier han.

Nå er det jul
Julehandelen er viktig for varehandelen. I 2015 handlet vi for over 55 milliarder kroner før jul. Hver nordmann handlet for nesten kr 11 000 i desember.

Så nå må vi konsentrere oss om julehandelen. Den er allerede godt i gang.

Kilder: aftenposten.no, E24 og dagsavisen.no

Tormod Bjørnstad
Tormod Bjørnstad
Bakgrunn som lærer, forlagsredaktør, daglig leder og konsulent. Opptatt av medvirkning og nye demokratiske modeller i lokalpolitikken. Lang erfaring som amatørmusiker.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: