Du er her
Hjem > Bøker > Forfatter Ingeborg Backmann en viktig stemme å lytte til

Forfatter Ingeborg Backmann en viktig stemme å lytte til

By Neithan90 - Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12925293
By Neithan90 – Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12925293

≡ Av Gunhild Gjevjon ≡
Backmann studerte rettsvitenskap og filosofi, senere «bare» filosofi med bifagene psykologi og germanistikk. Etter at  hun i 1953 fikk Gruppe 47s pris for sine dikt, bodde og virket hun som forfatter i Roma. Hun utga lyrikk, skuespill, fortellinger og i 1971 kom romanen Melina.

Den politiske hendelsen som kom til å prege henne hele livet var Hitlertysklands maktovertakelse av Østerrike i 1938. En traumatisk opplevelse for henne. Hun sier i et intervju at: «Det fantes et bestemt øyeblikk som ødela min barndom. Hitlertroppenens innmarsj i Klagenfurt. Det var noe så grufullt, at med denne dagen tar min erindring til: på grunn av en alt for tidlig smerte, som jeg kanskje aldri har kjent så sterkt. Dette førte til at jeg for første gang opplevde dødsangst»

En smerte og et tema man om og om igjen kan finne igjen i  hennes diktning. Forfatter Åse Marie Nesse mener at Backmann skriver erkjennelses-litteratur. Og i sin diktning…» bryter med den tusenårige tradisjon med kvinnen i en passiv rolle, som tilgivende og frelsende, slik vi kjenner henne hos Homer og Per Gynt. » … at Backmanns tekster/diktning blant annet beskriver de begrensninger som er pålagt oss av historien, språket kjønnsrolle-mønsteret og maktfordelingen i samfunnet.»  …» Dobbeltheten mellom tvang/frihet, fortvilelse/utopi gjør Backmanns diktning utfordrende og spennende.»

I sin kronikk: ”Jeg anklager”  (Klassekampen den 10.12.2016) skriver Mette Moestrup:  ”Jeg gråt første gang jeg leste datterkampen mot fadervold i ”Malina”, den østeriske forfatteren Ingeborg Backmanns mesterverk fra 1971. I Backmanns optikk er alle menn syke, og patriarkatet henger uløselig sammen med fascismen. Datteren kan ikke si noe til fadervolden, ikke annet enn nei: ”I can´t say nothing, since I have to escape my father and get over the marble wall, but in another language I say: Ne! Ne! And in many languages: No! No! Non! Non! Nyet! Nyet! No! Ném! Ném! Nein! For in our language  too, I can only say no, I can´t  find any other word in any language.”

Og  slik denne leseren ser det,  er Ingeborg Backmann fortsatt en av Østerrikes mest spennende stemmer. En klok dikterstemme med et forunderlig vakkert språk. En stemme det er verd å lytte til. Her noen sitater hentet fra hennes bøker:

«I motsetningen mellom det umulige og mulige utvider vi våre muligheter.»

«Jeg tror at mennesket kan tillate seg en slags stolthet – stoltheten til den som i verdens mørke ikke gir opp og ikke slutter å se etter det riktige,»

«En viss tenkning innenfor lukkede ideologier fører direkte til krig og fortsatt er den permanente troskrig aktuell.

«Fascismen begynner ikke med de første bombene som kastes, den begynner ikke med den terroren som man kan skrive om i hvilken som helst avis. Den begynner i forhold mellom mennesker.»

«Det er rimelig å kreve sannheten av mennesket.»

 

 

 

Bjarne Nordbeck
Bjarne Nordbeck
Fungerende redaktør, bidragsyter, frihetlig samfunnsaktør og web-master for Nesoddposten.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: