Du er her
Hjem > Forsiden > Møt Sissel Bjerkelund bibliotekar ved Nesodden bibliotek

Møt Sissel Bjerkelund bibliotekar ved Nesodden bibliotek

Dette innlegg er eldre enn 4 år og kan være utdatert.

≡ Gunhild Gjevjon ≡
Plutselig er Sissel ved bordet mitt i cafeen på Tangenten. Bevegelsene er raske og tempoet stort. Hun har det travelt, men tar seg tid til å kjøpe en kopp kaffe før intervjuet starter med de obligatoriske spørsmålene om alder, utdannelse og arbeidslivserfaring.

 -Er 53 år og har bodd på Myklerud siden 1964, sier hun, – ble ferdig utdannet som bibliotekar i 2010. I familien trodde nok de fleste at jeg skulle bli lærer (faren min er det). Men da min datter gjorde meg oppmerksom på Bibliotek- og informasjonsstudiet, så bestemte jeg meg for å bli bibliotekar og har ikke angret en dag på det. Begynte å jobbe ved Nesodden bibliotek direkte etter å ha tatt utdannelsen.   

 Kan du si litt om dine arbeidsoppgaver på biblioteket?

 -Jeg har ansvar for formidling av bøker rettet mot ungdom. Siden det de siste årene har skjedd mye innenfor ungdomslitteraturen så er det en krevende oppgave. For de unge er på nett, mobil og et utall av plattformer der de møter det mangfoldige livet. En virkelighet som avspeiles i ungdomsbøkene som skrives. I de mange gode samtidsromaner, spenningsbøker, dystopier (fremtidsromaner) og i bøker som handler om identitet. Forfatterne som tidligere har skrevet for voksne skriver nå også for ungdom.

Sissel trekker pusten før hun fortsetter.

– I den sammenheng er det viktig at biblioteket klarer å skape, vedlikeholde og tilby en mangfoldig og aktuell mediastamme. En mediastamme som inneholder alt fra film, lydbøker, e-bøker, tegneserier, fagbøker  og sist, men ikke minst  gode ungdoms-romaner. Du vet, ungdom har sine klare preferanser.

Intervjueren  betrakter Sissel og registrer at hun er en av de mange ansatte i Nesodden kommune som både er stolt av og dypt engasjert i jobben sin. Korte innholdsløse svar er ikke noe for henne. Ber henne si litt om hvordan hun legger opp formidlingen, møtet med de unge?

-Ofte er det klassebesøk i biblioteket, men jeg drar gjerne også på besøk til de skolene som ønsker det. Til  8, 9 og 10 klassene ved ungdomsskolene: Alvern, Bakkeløkka, Steinerskolen og Tangenåsen . Før besøket har jeg  innhentet forslag fra den enkelte klasse/lærer om hvilke tema/bøker/språk de ønsker seg. Så leser jeg noen utvalgte partier fra et par av de bøkene jeg har med. Samt har en kort Power Point fremvisning med omtale av utvalgte bøker. I forbindelse med besøk på skolene har jeg også laget et kurs i kildekritikk.  I tillegg til disse formidlingsoppgavene har jeg andre oppgaver i biblioteket som eventyrstunder for de små (ca. 1.gang i måneden) samt bokformidling/cafe for de voksne, også det  en gang i måneden. Alle vi som jobber i biblioteket har eventyrstunder og bokkafeer, det går på omgang.

 Så godt å møte et slikt engasjement, tenker Nesoddpostens utsendte.

 -Du må lese mye?

 -Ja, det stemmer , – godt at jeg er glad I å lese, sier Sissel fornøyd, –  for det er ikke få gratis timer jeg bruker til å forberede meg til formidlings-oppgavene mine.

Litteraturen- og lesningens betydning?

-Å stimulerte leselysten hos barn og unge er selvfølgelig viktig. Alle barn også de minste leker med bokstaver fra de er ganske små.  Det tar tid å knekke lesekoden og det er viktig å stimulere barn, blant annet gjennom å lese for dem. Forskning sier også at den sikreste veien til skriftspråkforståelse er å lese mye for barna. Viktige erfaringer for å klare seg i yrkesliv og gjennom utdanning. Dessuten bidrar lesing til å bygge opp forståelse, utvikle empati og ens egen identitet. Og sist, men ikke minst: – Lesing er spennende!!

Kan du si litt om hvilke oppgaver du synes er de viktigste, mest spennende og utfordrende i biblioteket?

 -Synliggjøring av all den kunnskapen, innsikten, livsvisdommen og fantasien som finnes i den norske bibliotekbanken og på hyllene i biblioteket er den viktigste oppgaven. Samt å lage aktuelle utstillinger rundt tema og forfatterskap. Vi prøver hele tiden å ordne mediastammen slik at brukerne lett kan finne frem til de bøkene de søker. For eksempel har vi en lettlesthylle/ foreldre hylle, synliggjøring av enkelt forfatterskap, temautstillinger osv. Og, så det også er sagt: eksterne utstillere er også velkommen til biblioteket.   

Hvorfor mener du at det er viktig for en kommune å ha et bibliotek?

 -Fordi biblioteket er en av grunnpilarene i demokratiet. Representerer ivaretakelsen av den frie ytring. Uansett om du er fattig eller rik har du rett  til å låne bøker og andre media. Rett til å tilegne deg gratis informasjon og kunnskap. Finner du ikke den boken/informasjon du søker kan du be biblioteket bestille den opp. Flott system.   

 Drømmer for Nesodden bibliotek?

 Sissel tenker seg litt om før hun svarer: – Det er viktig å ha drømmer. Vi som jobber på biblioteket ønsker at biblioteket skal være en aktiv møteplass med ulike tilbud og kulturarrangementer for hele befolkningen. En trivselsplass.

Til slutt en bitteliten bokanbefaling.

Boken Sissel snakket om onsdag 8.2.17 var: ”For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges”  skrevet av Kyrre Andreassen. En bok hun sier er både morsom, brutal og har mye svart humor. Her er et av sitatene fra boken som hun valgte å lese for oss :

«Ingen skal komme til meg og snakke om å møte veggen. Da det sa fullstendig stopp baki ryggen og jeg krabba inn på kontoret til fastlegen, var det første gang jeg hilste på mannen, men han så kjapt forfatninga jeg var i, jeg hadde faktum på meg arbeidsklær, og han rekvirerte røntgen og CT og MR og hele galleriet, og i neste runde, da han fikk tilbake bildene, da spurte han: Har du jobba i denne tilstanden?»

Gunhild GjevjonGunhild Gjevjon
Gunhild Gjevjon
Bibliotekar, førskolelærer, mor og bestemor. Idemessig platform: Troen på kjærlighetens kraft og den frie ytring. Mål: Redelige og ryddige forhold i Nesoddpolitikken.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: