Du er her
Hjem > Forsiden > Julegavetips

Julegavetips

Dette innlegg er eldre enn 3 år og kan være utdatert.
1. Store kontraster mellom gårdsbruket på Bleikøya og industrien på Sjursøya
1. Store kontraster mellom gårdsbruket på Bleikøya og industrien på Sjursøya.

≡Arild Drolsum≡
……eller et generelt gavetips til godt voksne, som har alt og som bare ønsker seg ”snille barn” eller en opplevelse.

Og på søndag ble på en måte julegaven til min søster og svoger ordentlig levert. Gaven var ”Øyhopping mellom Oslo-øyene med lunsj/middag”. Været var virkelig på vår side, da vi gikk ombord i båt nummer B1 med kurs for Bleikøya. Rett ved brygga ligger det hvitmalte huset som tidligere har vært et sanatorium for barn med en spesiell type tuberkulose. I dag er det velhus og butikk. På vei til nordøstsiden av øya gikk vi forbi mange av øyas sommerhytter, før gårdsbruket som har vært bebodd av samme familie siden 1721, dukket opp. Her bor Oslo-øyenes eneste fastboende. Rundturen tok ca 45 minutter, så vi rakk å kjøpe en is i den hyggelige butikken. Og så kom neste båtavgang fra Aker brygge, og vi ble med til Gressholmen.

2. Gressholmens tidligere arbeidsboliger er nå små, idylliske sommerleiligheter'
2. Gressholmens tidligere arbeidsboliger er nå små, idylliske sommerleiligheter’

Gressholmen henger sammen med Heggholmen og Rambergøya. Her er det ingen sommerhytter, men så har den til gjengjeld sin egen kro, Gressholmen kro. Den har vært stengt siden 2015, men planen er at den skal åpne igjen 1. juli, oppusset og med nytt vertskap. Det mest bemerkelsesverdige på Gressholmen er at her lå landets første flyplass for rutefly. Det første sjøflyet landet i 1927 og det siste fly forlot hangaren, som fortsatt står der, i 1952. Rester etter et komplett industrisamfunn finner en også på Heggholmen. Fra rundt 1900 og helt til fram til 1960 ble det produsert linolje her. På Heggholmen ligger også ett av indre Oslofjords eldste fyr.

Et cruiseskip forlot Oslo, da vi spiste på Hovedøya.

Så skulle dagen avsluttes med et måltid på Hovedøya. Siden sommerrutene ikke var i gang, måtte vi inn til Aker brygge for så å ta båten til Hovedøya. Der var vi så heldige å ha fått ordnet inngangsmulighet til restauranten på Rivierhavnens Baatforening. Her må du være medlem eller komme sjøveien for å få deg et bord, med en fantastisk utsikt inn mot byen. Ellers er jo hyggelige Klosterkroa åpen alle dager utenom mandag. Min søster og svoger var veldig fornøyde med gaven, og vi to som dro tilbake til Nesodden, hadde også hatt en fin dag.

Ruter har gitt ut en flott båtguide som omhandler båtene til Oslo-øyene og hurtigbåten på Oslofjorden.