Du er her
Hjem > Hovedoppslag > JA, til politisk TV-reklame!

JA, til politisk TV-reklame!

Dette innlegg er eldre enn 3 år og kan være utdatert.

Noen lover i Norge henger etter og er blitt utdaterte og gammeldagse.

≡Av Arild Drolsum≡
En slik lov, er etter min mening, lov om totalforbud mot politisk TV-reklame i de reklamefinansierte TV-kanalene. En lov som alle våre politiske partier omgår ved å markedsføre seg alle rare, ”lovlige” steder. For til tross for forbudet brer politiske reklamefilmer om seg på alle sosiale medier. Politisk reklame er nemlig fullt lovlig på Facebook, Youtube og VGTV. Dessuten kan partiene reklamere i både radioen og på kino. Og det er fritt frem å fylle postkassen din, for det er umulig å reservere seg mot politisk reklame. Dette regnes nemlig som samfunnsnyttig informasjon, og de politiske partiene hevder at de ikke selger noe. Så den lille lappen ”NEI, til uadressert reklame” hjelper deg ikke. Det gjør det heller ikke om du har registrert deg i Brønnøysund-registeret mot å få adressert reklame i postkassen. Årsaken til dette er at Markedsføringsloven er avgrenset til reklame i næringsvirksomhet. Dermed er det også fullt lovlig å ta direkte kontakt med deg via telefon, SMS og e-post. Dette benyttet blant annet Arbeiderpartiet sentralt seg av i årets valg. De sendte dagen før valget ut en SMS til 500.000 velgere med et innhold som må betegnes som skremsel og svartmaling av andre partier. Flere på Nesodden fikk denne tekstmeldingen, og en av disse reagerte via en artikkel i Amta. Han mente Nina Sandberg her hadde skutt skivebom, men hun kunne opplyse at hun ikke visste om dette. Selv mottok jeg adressert reklame fra både Høyre og Arbeiderpartiet, selv om jeg har registrert meg i Brønnøysund-registeret mot dette.

Hvorfor så farlig?

Hva er egentlig grunnen til at de reklamefinansierte TV-kanalene er den siste, lille biten som gjenstår før alle kanaler kan benyttes i markedsføringen? Begrunnelsen for det norske totalforbudet er blant annet at reklameformen anses for å ville forflate og fordumme det politiske ordskiftet. Den holder vel ikke lenger etter å ha sett hva som har blitt presentert på sosiale medier. Argumentet om at TV-mediets bruk av levende bilder skal ha en for sterk påvirkningskraft, er heller ikke nå særlig sterkt. At det vil gi partier med mest penger en stor fordel, er kanskje fortsatt et aktuelt diskusjonspunkt, selv om bruk av denne dyre kanalen vil redusere markedsføringskronene på andre områder.

Ikke lenger flertall

I forrige Stortingsperiode var det faktisk flertall for å kunne gjøre en lovendring, da både Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil fjerne forbudet. Men den ble ikke prioritert av regjeringen, da saken ikke ble behandlet i regjeringsforhandlingene. Nå har disse tre partiene ikke lenger et flertall på Stortinget, så hva som vil skje i denne perioden, vet jeg ikke. Men jeg håper at flere partier kan slutte seg til Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, slik at dette utdaterte og gammeldagse forbudet blir opphevet.

Bjarne NordbeckBjarne Nordbeck
Bjarne Nordbeck
Fungerende redaktør, bidragsyter, frihetlig samfunnsaktør og web-master for Nesoddposten.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: