Du er her
Hjem > Hovedoppslag > Da leverposteien min ble borte

Da leverposteien min ble borte

Dette innlegg er eldre enn 3 år og kan være utdatert.

≡Av Arild Drolsum≡
Grov leverpostei fra en lokal slakter i Lillesand sto på handlelisten hos Meny. Men det var tomt i hyllen, og jeg fikk vite at ”den fører vi ikke mer”. Senere viste det seg, heldigvis, at det ikke var tilfelle. Fint med mindre, lokale produsenter, synes jeg.

Vet ikke hvor mange det er som meg som reagerer negativt, når din vante merkevare mangler i butikken. Jeg velger nemlig ikke et alternativt produkt i samme varegruppe. Det skal for eksempel være Mills kaviar, G35 geitost eller Polly peanøtter. Heldigvis er jeg ikke helt alene, men 76 prosent gir plaffen i om merkevaren de er vant til mangler, i følge en undersøkelse fra konsulentselskapet Emendor. De velger i stedet et alternativt produkt og tenker ikke mer på det. De resterende 24 prosent fordeler seg mellom dem som blir litt irritert, men finner seg et alternativ, og dem som ikke kjøper et tilsvarende produkt, men fortsetter handlerunden. Den mest dramatiske reaksjonen er å forlate butikken, som noen gjør.

Emendor spurte 600 personer om hvordan de reagerte når 50 merker og produkter ikke er å finne i butikken. Og det er store forskjeller på hvor sterkt forbrukerne savner enkeltprodukter og merker. Når Tine yoghurt mangler, vil 35 prosent reagere negativt og når ostepoppen Cheez Doodles mangler, vil nesten 4 av 10 reagere. Det er altså viktig for matvarebutikkene å ha kontroll over de produktene som betyr noe. Er folk vant til å finne et bestemt produkt som er viktig for dem, liker de ikke at det forsvinner. Hjernen er innrettet mot det velkjente.

God julehandel.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: