Du er her
Hjem > Forsiden > ”At det går an, Nesodden kommune”

”At det går an, Nesodden kommune”

Dette innlegg er eldre enn 3 år og kan være utdatert.

KOMMETAR

Jeg kan ikke så mye om konsesjoner og konsesjonssøknader, men det må visst være veldig vanskelig og tidkrevende, i hvert fall i Nesodden kommune.

≡Av Arild Drolsum≡

Og det medfører at min nabo om sommeren, fra Sverige, ikke får utbetalt pengene sine etter salget av en tomt. De har blitt liggende hos eiendomsmegleren siden begynnelsen av november i påvente av en godkjennelse fra Nesodden kommune, slik at de kan få tinglyst salget og utbetalt pengene til selger. Tomten ligger både innenfor 100-meterssonen og LNF-område (Landbruk. Natur. Friluft), men skal nå bare overdras fra en eier til en annen. Men da tomten er på 2,5 mål må den konsesjonsbehandles. Grensen for ubebygde tomter er 2 mål. I følge eiendomsmegleren er dette egentlig en ren formalitet, som ikke burde belaste selgeren ved ikke å få utbetalt sine penger.

I slutten av november gir megleren en oppdatering til selger og kjøper. Han har mast på kommunen hver dag i fire dager på rad, før han får en tilbakemelding. Svaret var at de ikke kan gi noe estimat på behandlingstiden av konsesjonssøknaden, men bekreftet at de hadde mottatt den. Tiden går og megleren får vite at de regner med å få behandlet saken i løpet av januar. Men nå er vi i slutten av februar, og i skrivende stund venter megleren fortsatt på en avklaring fra kommunen. Og selgeren på salgssummen fra eiendomsmegleren.

Hva skjer, egentlig?

En med god kjennskap til byggesaksbehandlingen i Nesodden kommune, sier at dette dessverre fortsatt er helt normalt. Han forteller at det er 18 stykker som nå jobber med den store bunken av plan- og byggesaker. Bunken som aldri ser ut til å komme ned på det ordentlig normale. Men nå ser det ut som mesteparten av innsatsen rettes mot saker som ennå ikke har nådd behandlingsfristen på 12 uker. Dette for å kunne kreve fullt saksbehandlingsgebyr. For det er slik at for hver uke kommunen overskrider denne fristen, reduseres gebyret med 25 %. Her har Nesodden kommune tapt mye penger! På grunn av denne taktikken blir altså saker som har gått langt over 12-ukersfristen bare liggende. De får jo kommunen ikke noe saksbehandlingsgebyr for allikevel. I denne haugen ligger nok saken til min nabo.

Nye løsninger

Leder for Plan- og teknikkutvalget, Erik Adland, var i begynnelsen av april i fjor på årsmøte til Nesodden velforbund. Der kom selvsagt lang saksbehandlingstid opp, og at vellene ikke fikk svar på sine henvendelser. Fra salen ble Adland spurt om hvorfor kommunen ikke kunne innføre en ”hurtigkasse” for enkle og mindre saker. Dette ville spare kommunen for mye negativ omtale, for det er ofte slike saker som går fra munn til munn. Da kunne Adland fortelle at dette var de faktisk i gang med å gjennomføre. Om så er gjort, har det i hvert fall ikke gitt synlige resultater.

Det har heller ikke den nye programvaren for behandling av byggesøknader, som kommunen skriver om på sin nettside. Den skulle tas i bruk i første kvartal 2017. Det står at dette vil på sikt gjøre saksbehandlingen mer effektiv. Men dette ser ikke ut til å ha hjulpet min nabo, som fortsatt ikke får utbetalt sine penger. Men de kommer vel, på sikt.

Bjarne NordbeckBjarne Nordbeck
Bjarne Nordbeck
Fungerende redaktør, bidragsyter, frihetlig samfunnsaktør og web-master for Nesoddposten.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: