Du er her
Hjem > Aktuelt > Er det så farlig da? Det betyr vel ikke så mye hva lille jeg gjør?

Er det så farlig da? Det betyr vel ikke så mye hva lille jeg gjør?

Vi flyr mer og mer, og vi flyr lenger og lenger. Vi er midt i julehandelen og forbruket går også til værs. Det ser ut til at vi har glemt at klimakrisen truer. Kanskje vi tror at vi kan utsette arbeidet med å redde verden til senere? Eller sitter vi helt fast i markedskreftene?

Forbruket går oppover
Tallene og trendene er ganske tydelige:

  • I tredje kvartal, juli, august og september i år, var det 16 millioner passasjerer som reiste med fly i Norge. Det er en økning på 3,2 % fra samme kvartal 2017.
  • I november reiste nesten 2,9 millioner passasjer med flyselskapet Norwegian. Det er en økning på 14 % fra november i fjor.
  • En forsiktig prognose anslår omkring 2 % årlig vekst i flytrafikken, til 35 millioner passasjerer i 2030. Derfor mener Avinor at det er helt nødvendig å bygge en tredje rullebane på Oslo lufthavn Gardermoen innen 2030.
  • Voksne nordmenn planlegger å bruke nesten 46 milliarder kroner på julefeiringen, i snitt skal de bruke 11.100 kroner hver, viser en undersøkelse.

Vekst til 35 millioner passasjerer på Gardermoen i 2030

Var det noen som nevnte klimakrise? Eller er problemet at vi tenker slik som Stanley Jacobsen skriver i visen sin:

I morgon, i morgon, men ikkje i dag.

Se videoen fra Democracynow – World’s Richest Must Radically Change Lifestyles to Prevent Global Catastrophe

I år bruker vi litt mindre penger på julegaver enn tidligere

Noe blir litt bedre
Men det er enkelte små lysglimt i vintermørket:

  • Flyselskapene fortsetter arbeidet med å redusere utslippene. Et testprosjekt i Norwegian ga en drivstoffbesparelse på 22 kilo per flyvning. Dette tilsvarer en årlig reduksjon på 16.000 tonn CO2, eller en reduksjon på 5.000 tonn drivstoff per år. Det skjer ved at mer nøyaktige værdata blir overført til flyets systemer, slik at flyruten kan justeres og optimaliseres.
  • Det ser ut til at den galopperende veksten i juleforbruket er over. Juleshoppingen toppet seg i 2011, og har siden den gang moderert seg, skriver NTB. Det største kuttet siden 2011 har vært på gavefronten. For seks år siden skulle vi bruke over 7.000 kroner hver i snitt på julegaver, i 2018 er planen å bruke 5.700 kroner.

Politisk ansvar
Statsminister Erna Solberg skriver i Aftenposten:

Været blir mer ekstremt. Det truer hele kloden. Derfor må verden bruke markedet for å begrense klimaendringene. Klimatoppmøtet i Katowice er avgjørende.

Norge vil igjen ta en lederrolle. Vår ambisjon er forpliktende avtaler som krever oppfølging og konkrete tiltak, og som sørger for at de som forurenser, også må betale for det. Det forplikter oss til å handle hjemme og å bidra internasjonalt. Det mest effektive vi kan gjøre, er å lage rammer som gjør at markedet bidrar i klimaets tjeneste.

Markedskreftene river og sliter i oss

Men flyprisene blir stadig billigere og priskrigen i julehandelen er dramatisk, så markedskreftene river og sliter i oss forbrukere. Derfor går klimaarbeidet så langsomt.

Tormod Bjørnstad
Tormod Bjørnstad
Bakgrunn som lærer, forlagsredaktør, daglig leder og konsulent. Opptatt av medvirkning og nye demokratiske modeller i lokalpolitikken. Lang erfaring som amatørmusiker.

One thought on “Er det så farlig da? Det betyr vel ikke så mye hva lille jeg gjør?

  1. Du skriver at vi flyr for mye! Hvem er vi, eller tenker du på de andre? Jeg prøver å se for meg flyplassen i Kraków, der nesten alle delegatene fra Katowice nå skal reise hjem. Hvor mange av dem tror du f.eks flyr derifra med eget fly? De som liksom bestemmer er alltid flinke til å fortelle oss hva vi må gjøre, mental «glemmer» ofte at de burde gå foran med et godt eksempel!!

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: