Du er her
Hjem > Kommentar > ”Hei Arild. Det er fra Dagsavisen”

”Hei Arild. Det er fra Dagsavisen”

Dette innlegg er eldre enn 2 år og kan være utdatert.

=Av Arild Drolsum=
Ikke nå igjen tenkte jeg. Dette var fjerde gangen de forsøkte å selge meg et abonnement, fordi jeg hadde vært kunde hos dem for flere år siden. For fjerde gang måtte jeg forklare at jeg kun hadde hatt avisen i tre uker som et prøveabonnement. Fortalte også at jeg tre ganger hadde bedt om å bli strøket fra deres ”kunderegister”.

Hva er et kundeforhold?
Om det foreligger et kundeforhold styres i stor grad av Markedsføringsloven. Der brukes betegnelsen ”etablert kundeforhold”. Hvorvidt det foreligger et kundeforhold er først og fremst knyttet til hvilken kanal som benyttes. Det er egne regler for postale sendinger, telefonmarkedsføring og elektroniske kanaler.

Telefon og postkasse
Forbrukerombudet har i sin praksis lagt til grunn at langvarige avtaleforhold, som for eksempel kontoavtale, medlemskap og abonnement, alltid vil være å regne som et løpende kundeforhold. Da har selskapet heller ingen plikt til å vaske sitt register mot reservasjonsregisteret i Brønnøysund. Det er imidlertid ofte at kundeforbindelsen ikke er så klart definert, Da må vurderingen skje ut i fra hvilken bransje det er, type aktivitet og kundens forventning ved etablering av kontakten. En eventuell henvendelse skal alltid skje innefor det området det er knyttet kontakt. Er du bankkunde, kan ikke selskapet forsøke å selge sine forsikringer, uten at du har gitt samtykke til det.

Selv om det foreligger et etablert kundeforhold, skal man kunne reservere seg mot at lagrede opplysninger blir brukt til markedsføring, i et internt reservasjonsregister.

Elektroniske kanaler
For at det skal foreligge et eksisterende kundeforhold, må du ha kjøpt noe eller inngått avtale om kjøp. For eksempel det å be om informasjon er ikke nok. Et hvilket som helst engangskjøp er imidlertid ikke nok til å si at det foreligger et eksisterende kundeforhold. Det må også her gjøres en konkret vurdering. Det bør vurderes om handelen gjør det naturlig med videre kontakt. Kommunikasjonen må også skje innen rimelig tid etter salget for at kundeforholdet ikke skal regnes som avsluttet. I tillegg skal det stilles krav om at den elektroniske adressen er gitt i forbindelse med salget og det må være en avmeldingsmulighet i kommunikasjonen.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: