Du er her
Hjem > Leserinnlegg > Døgnlegevakt – hva skjer?

Har du et leserinnlegg send en epost til oss: HER

Døgnlegevakt – hva skjer?

Ordfører Truls Wickholm (Ap) gikk senhøstes i fjor ut i Amta med at han nå ville utrede spørsmålet om døgnlegevakt og Kommunal Akutt Døgnenhet (KAD) på Nesodden.

Er det  en taktisk operasjon fra AP, som sammen med Høyre hindret nettopp at dette skulle skje i 2014? Om det er et reelt ønske eller et valgkamputspill for å roe ned det store flertallet på Nesodden som ønsker å få døgnlegevakta tilbake hit, vil bare tida vise.

I kommunestyremøtet 12.desember i fjor fremmet Rødt et forslag som tok sikte på å gjenopprette døgnlegevakt/KAD på Nesodden fra 2020. Det ble nedstemt.

30.januar var det på nytt kommunestyremøte, der helse- og omsorgsplanen for 2019-2027 skulle behandles. Rødt fremmet igjen forslag om at planen skulle ha som mål å få gjenopprettet døgnlegevakt på Nesodden. Resultatet ble som i 2014. Forslaget ble nedstemt av AP og Høyre, mens Rødts forslag fikk, som i 2014, støtte fra SV, Frp, Venstre, og KrF.

Så langt har vi derfor ikke sett noen aktive og bindende forslag eller initiativer fra AP (eller Høyre) for å få døgnlegevakta tilbake til Nesodden. Tvert imot.

Nå foreligger det et saksframlegg fra Rådmannen vedrørende Nesoddtunet. Rådmannen foreslår å rive «kjøkkenbygget» og bygge nytt. I forslaget ber rådmannen blant annet om at kommunestyret «vedtar at mulighetene for innpassing av kommunal legevakt og KAD-plasser legges til grunn for analysene og medtas i prosjektets kostnadsestimering». Dette er selvsagt positivt, men det er bare enda en utredning, som sannsynligvis blir nok en unnskyldning for AP og Høyre for å ikke ta standpunkt til realiteten i å legge døgnlegevakta til Nesodden.

Når det gjelder bruk av utredninger, er det verdt å huske på at de samme to partiene i kommunestyremøte 17.september 2012 også stemte for en utredning om døgnlegevakt på Nesodden. Denne utredningen endte opp med at AP/H i 2014 gikk inn for å legge døgnlegevakt/KAD til Ski. På det samme møtet stemte de ned et fellesforslag fra de øvrige partiene om at «Ordningene (Døgnlegevakt og KAD) etableres så raskt som mulig og helst innen 2014».

Rødt har hele tiden kjempet for den legevakt-ordningen det store flertallet av nesoddingene ønsker.

Da legevakten/KAD ble lagt til Ski mot viljen til et massivt flertall av Nesoddens befolkning, skulle det bli så mye billigere. Det skulle være en kostnad på 2,8 millioner. (mot 6,4 millioner for lokal legevakt) I år er beregnet kostnad på Ski 11.4 millioner!

Ski og Oppegård har sagt opp Follo-samarbeidet om legevakt/KAD. Det har faktisk også Nesodden gjort., uten at vi har noe alternativ på rede hånd. Isteden har vi en ordning som er rådyr og  høyst usikker.

Dertil har vi en ordfører som tydeligvis har store problemer med å bestemme seg. Hva blir det til, ordfører Wickholm og Arbeiderpartiet?

Olga Papalexiou

Kjellaug Myhre

Rødt

2 thoughts on “Døgnlegevakt – hva skjer?

  1. Jeg har sendt en formell forespørsel til kommunen om kostnadene de har hatt ved å benytte legevakten på Ski, foreløbig uten svar. Kommunens manglende svar er typisk, og dette vil bli fulgt opp med klage til Sivilombudsmannen bl.a

  2. Jeg vet ikke hvor e-posten din havnet til å begynne med, beklager. Men her er svar på:

    1. Taxiregninger utgifter Nesodden –> Ski legevakt. Svar: 2017: kr. 25 357,80. 2018: kr. 15 080,22 (Dette synes noe lavt)
    2. Utgifter for bruk av legevakttjenester Follo lokalmedisinske senter –legevakt: Svar: : 2018: kr. 5 538000.
    Utgifter til KAD/døgnpost i 2018: 5 042 000. Til sammen Follo lokalmedisinske senter legevakt og KAD: 10 580 000

    Med vennlig hilsen:
    Else-Maj Bach
    Virksomhetsleder Forebyggende og behandlende tjenester for voksne
    og Folkehelsekontakt
    Håkonskastet 25. 1453 Bjørnemyr
    Tlf: 66 96 45 99
    Mob: 404 41 586

    Tilsammen skal dette bli 15080,22+5538000+5042000\10580000=kr. 10580,33 – altså for 2018 over 10 MKr. Og dette ville vi ha spart mye av med egen legevakt på Nesodden. For meg synes refusjon for drosjeregninger til Ski å ligge for lavt i de oppgitte tallene, bare for egen del har jeg benyttet taxi for minst 2000 kroner i 2018. Men la nå det være, i alle fall så har kommunens tall vist til de reelle utgiftene for 2018, og de synes jamen meg høye nok.
    Eksempel på låneopptak:Kr 1 million til 10% rente (alt for høyt) vil over30 år gi en månedlig utgift på ca 13120 kroner, som er en god del mindre enn dagens utgifter.: Hvorfor ikke vurdere et kommunalt låneopptak for å finansiere en utbygging av KAD-senger og en ny kommunal legevakt?

    Pmt# Balance Interest Principal Payment/måned
    1 1000000.00 8333.33 4881.74 13215.07
    2 995,118.26 8292.65 4922.42 13215.07
    3 990,195.84 8251.62 4963.43 13215.07
    4 985,232.40 8210.27 5004.80 13215.07
    5 980,227.59 8168.56 5046.51 13215.07
    6 975,181.08 8126.51 5088.56 13215.07
    7 970,092.52 8084.10 5130.97 13215.07
    8 964,961.55 8041.35 5173.72 13215.07
    9 959,787.82 7998.23 5216.84 13215.07
    10 954,570.98 7954.76 5260.32 13215.07
    11 949,310.66 7910.92 5304.15 13215.07
    12 944,006.51 7866.72 5348.35 13215.07
    13 938,658.16 7822.15 5392.92 13215.07
    14 933,265.24 7777.21 5437.86 13215.07
    15 927,827.37 7731.89 5483.18 13215.07
    16 922,344.19 7686.20 5528.87 13215.07
    17 916,815.32 7640.13 5574.95 13215.07
    18 911,240.38 7593.67 5621.40 13215.07
    19 905,618.97 7546.82 5668.25 13215.07
    20 899,950.72 7499.59 5715.48 13215.07
    21 894,235.24 7451.96 5763.11 13215.07
    22 888,472.13 7403.93 5811.14 13215.07
    23 882,660.99 7355.51 5859.57 13215.07
    24 876,801.42 7306.68 5908.40 13215.07
    25 870,893.03 7257.44 5957.63 13215.07
    26 864,935.39 7207.79 6007.28 13215.07
    27 858,928.12 7157.73 6057.34 13215.07
    28 852,870.78 7107.26 6107.82 13215.07
    29 846,762.96 7056.36 6158.72 13215.07
    30 840,604.24 7005.04 6210.04 13215.07
    31 834,394.20 6953.29 6261.79 13215.07
    32 828,132.42 6901.10 6313.97 13215.07
    33 821,818.45 6848.49 6366.59 13215.07
    34 815,451.86 6795.43 6419.64 13215.07
    35 809,032.22 6741.94 6473.14 13215.07
    36 802,559.08 6687.99 6527.08 13215.07
    37 796,032.00 6633.60 6581.47 13215.07
    38 789,450.52 6578.75 6636.32 13215.07
    39 782,814.20 6523.45 6691.62 13215.07
    40 776,122.58 6467.69 6747.39 13215.07
    41 769,375.20 6411.46 6803.61 13215.07
    42 762,571.58 6354.76 6860.31 13215.07
    43 755,711.27 6297.59 6917.48 13215.07
    44 748,793.79 6239.95 6975.13 13215.07
    45 741,818.67 6181.82 7033.25 13215.07
    46 734,785.42 6123.21 7091.86 13215.07
    47 727,693.55 6064.11 7150.96 13215.07
    48 720,542.59 6004.52 7210.55 13215.07
    49 713,332.04 5944.43 7270.64 13215.07
    50 706,061.40 5883.85 7331.23 13215.07
    51 698,730.17 5822.75 7392.32 13215.07
    52 691,337.85 5761.15 7453.92 13215.07
    53 683,883.93 5699.03 7516.04 13215.07
    54 676,367.89 5636.40 7578.67 13215.07
    55 668,789.21 5573.24 7641.83 13215.07
    56 661,147.38 5509.56 7705.51 13215.07
    57 653,441.87 5445.35 7769.72 13215.07
    58 645,672.14 5380.60 7834.47 13215.07
    59 637,837.67 5315.31 7899.76 13215.07
    60 629,937.91 5249.48 7965.59 13215.07
    61 621,972.31 5183.10 8031.97 13215.07
    62 613,940.35 5116.17 8098.90 13215.07
    63 605,841.43 5048.68 8166.39 13215.07
    64 597,675.05 4980.63 8234.45 13215.07
    65 589,440.60 4912.01 8303.07 13215.07
    66 581,137.53 4842.81 8372.26 13215.07
    67 572,765.27 4773.04 8442.03 13215.07
    68 564,323.24 4702.68 8512.37 13215.07
    69 555,810.86 4631.76 8583.32 13215.07
    70 547,227.55 4560.22 8654.84 13215.07
    71 538,572.69 4488.10 8726.96 13215.07
    72 529,845.73 4415.38 8799.69 13215.07
    73 521,046.04 4342.05 8873.02 13215.07
    74 512,173.02 4268.10 8946.96 13215.07
    75 503,226.05 4193.55 9021.52 13215.07
    76 494,204.53 4118.37 9096.70 13215.07
    77 485,107.83 4042.57 9172.51 13215.07
    78 475,935.32 3966.13 9248.95 13215.07
    79 466,686.37 3889.05 9326.02 13215.07
    80 457,360.35 3811.34 9403.74 13215.07
    81 447,956.61 3732.97 9482.10 13215.07
    82 438,474.51 3653.95 9561.12 13215.07
    83 428,913.39 3574.28 9640.79 13215.07
    84 419,272.60 3493.94 9721.14 13215.07
    85 409,551.46 3412.93 9802.14 13215.07
    86 399,749.32 3331.24 9883.83 13215.07
    87 389,865.49 3248.88 9966.19 13215.07
    88 379,899.29 3165.83 10049.25 13215.07
    89 369,850.05 3082.08 10132.99 13215.07
    90 359,717.06 2997.64 10217.43 13215.07
    91 349,499.63 2912.50 10302.58 13215.07
    92 339,197.05 2826.64 10388.43 13215.07
    93 328,808.62 2740.07 10475.00 13215.07
    94 318,333.62 2652.78 10562.29 13215.07
    95 307,771.32 2564.76 10650.31 13215.07
    96 297,121.01 2476.01 10739.07 13215.07
    97 286,381.94 2386.52 10828.56 13215.07
    98 275,553.39 2296.28 10918.80 13215.07
    99 264,634.59 2205.29 11009.79 13215.07
    100 253,624.81 2113.54 11101.53 13215.07
    101 242,523.27 2021.03 11194.05 13215.07
    102 231,329.23 1927.74 11287.33 13215.07
    103 220,041.89 1833.68 11381.39 13215.07
    104 208,660.50 1738.84 11476.24 13215.07
    105 197,184.27 1643.20 11571.87 13215.07
    106 185,612.40 1546.77 11668.30 13215.07
    107 173,944.09 1449.53 11765.54 13215.07
    108 162,178.54 1351.49 11863.59 13215.07
    109 150,314.97 1252.61 11962.45 13215.07
    110 138,352.51 1152.94 12062.14 13215.07
    111 126,290.38 1052.42 12162.65 13215.07
    112 114,127.73 951.06 12264.01 13215.07
    113 101,863.72 848.86 12366.21 13215.07
    114 89,497.51 745.81 12469.26 13215.07
    115 77,028.25 641.90 12573.17 13215.07
    116 64,455.08 537.13 12677.95 13215.07
    117 51,777.13 431.48 12783.60 13215.07
    118 38,993.53 324.95 12890.13 13215.07
    119 26,103.40 217.53 12997.55 13215.07
    120 13,105.86 109.22 13105.86 13215.07

    Og et spørsmål til_ Har ikke Nesodden kommune kontroll med innkommende e-mail? (Se begynnelsen av saken)

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: