Du er her
Hjem > Aktuelt > Uenighet om veivalg

Uenighet om veivalg

Dette innlegg er eldre enn 2 år og kan være utdatert.

Av Tor Fagerland, redaktør i Foreningsnytt

Vi kommer stadig tilbake til problemstillingen om hvordan det framtidige Nesodden skal utformes. I erkjennelse av at det er uenighet mellom Nesodden kommune og overordnet myndighet om dette, er det naturlig at vi menige innbyggere lar oss forvirre av denne uenigheten.

Den overordnede areal- og transportplanen ønsker at all vesentlig, framtidig utbygging skal foregå i Tangen-området. Vedlagte skisse fra 1962 viser at det allerede den gang var en konsentrert bebyggelse i Tangenområdet og at det for 57 år siden faktisk begynte å bli trangt om plassen helt nord. Skissen viser også andre ganske så tydelige boligkonsentrasjoner med mer luft i mellom. Fra Fjellstrand til Fagerstrand ser man en ganske klar tendens til sammenhengende bebyggelse. Likeledes fra Tangen til Blylaget. Disse områdene på begge sider av halvøya viser en boligkonsentrasjon langs hovedveier og strandsoner.

Områder som assosieres med det ”typiske” Nesodden, og hvor mange opp gjennom tidene har ønsket å bosette seg – og fortsatt ønsker det. Fordi disse områdene er attraktive, naturskjønne og lett tilgjengelige både fra vei og sjø. For en menigmann er det vanskelig å akseptere den statlige konsentrasjonsiveren, tilsynelatende uten tanke på en mer differensiert utbygging, med trivsel som en vesentlig faktor.

Jo da, man er jo klar over at det mest økologiske hadde vært at alle bodde i samme høyblokk med el-sykkel i kjelleren. Selv på Nesodden. Hvorvidt en slik modell borger for et trivelig bomiljø, kan utvilsomt diskuteres. Og det gjør man jo.

Skisse over tettbebyggelsene i 1962

 

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: