Du er her
Hjem > Aktuelt > Det arbeides med gjenåpning av Kaféen på Tunet

Det arbeides med gjenåpning av Kaféen på Tunet

Nesoddtunets kafé: Det nærmer seg lukt av nylaget kaffe, mer uvisst med vaffellukt

Fra kantine til en slags kafé
Kantina som skal bli kafé er foreløpig et sitte-ned-rom. Det er for tiden ikke drift i disken men den kantina benyttes av alle. Det finnes en brusautomat og det er mulig å forhåndsbestille mat fra kjøkkenet for grupper.

Kantina på Nesoddtunet ble stengt den 16. november i fjor grunnet behov for innsparinger og fordi svært få benyttet tilbudet.

Oppslutningen rundt kantina og betydningen av kantina viste seg å være stor etter at den ble stengt. Det ble derfor bevilget penger før jul. Bevilgningen på NOK 15.000 ble bevilget av formannskapet.

Undersøkelse er gjennomført
Kommunalsjef for Helse og omsorg, Anita Nilsen forteller at
«- det er nylig er gjennomført en undersøkelse blant pårørende og pasienter som skal analyseres. Det kan se ut som mange ønsker seg «annet», som kan være en varm, suppe, vafler eller tilbud fra automat. Som kjent får nå alle pasientene på Nesoddtunet fire måltider om dagen, så det kan virke som behovet for mat ikke er stort.»

Nilsen forteller at
«- basert på svarene må vi prøve ut litt ulike tilbud. Snart tiltrer ny leder på Nesoddtunet, og hun har allerede noen gode ideer.
Sølvi Bruflat virker kreativ og flink, og vi gleder oss til hun kommer på plass 18. mars.»

Kafé under utvikling med frivillige

«- Vet man om kaféen blir betjent med en liten stilling eller vil man fortsette med frivillige?»

» -Det er satt av NOK 200.000. Så det må bli et samarbeid mellom frivillige og en begrenset ansatt ressurs.»

Nilsen forteller at kundene vil bli spurt om ønsker underveis når kaféen er i bruk.

«Vi jobber med saken»

«- Når åpner kaféen?»

«- Vi kommer tilbake med når tilbud kommer på plass.»

Nesoddtunets venner skrev i et leserinnlegg i Nesoddposten at de «burde få være med i diskusjonen om videre drift, bli med i dialog, komme med innspill, etc.»

Nesoddtunets venner ville gjerne blitt spurt og Nesoddtunets venner lurer også på hvordan spørreundersøkelsen ble gjennomført, siden mange beboere ikke kan bruke questback spørreskejmaer

Til det svarer Nilsen at

» -Ingen av beboerne har benyttet skjema om de ikke har ønsket det. Det har vært noen som har intervjuet som ikke jobber med pasientene til daglig

Nesoddtunet venner og andre samarbeidspartnere skal også intervjues. Vi syntes det var riktig å starte med de som bor på Nesoddtunet og deres pårørende»

Inger Johanne Norberg
Inger Johanne Norberg
Alle mennesker skal ha mulighet til å påvirke eget liv og omgivelser på en positiv måte. Mange innbyggere føler at de ikke har muligheter for innflytelse og medvirkning fordi “Det nytter ikke allikevel”. Innbyggerne er imidlertid den største ressurs og besitter omfattende kunnskap om lokalsamfunnet og om seg selv. For å kunne oppnå innflytelse og medvirkning er informasjon og kunnskap nødvendig. NesoddPosten vil være et middel til at innbyggere skal få bedre kunnskap og aktuell informasjon om viktige beslutninger på Nesodden. NesoddPosten vil også være et middel til at innbyggerne skal påvirke, oppnå innflytelse og medvirke i utviklingen av lokalsamfunnet og eget liv.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: