Du er her
Hjem > Aktuelt > Forbrukerrådet med ros til Nesodden kommune

Forbrukerrådet med ros til Nesodden kommune

Forbrukertest gir godt resultat – innbyggerne får svar på spørsmål når de kontakter kommunen. Pleie og omsorg og barnehage må forbedre seg.

Nesodden skårer i øverste sjikt i Forbrukerådets undersøkelse med Nesodden på 25. plass av 422 kommuner.

Nesodden fikk 65,7 poeng av 100 mulig.

Det finnes et forbedringspotensial på 34,3 poeng.

Nesodden over landsgjennomsnittet som er på 51 poeng.

Undersøkelsen er utarbeidet av Forbrukerrådets faggruppe for offentlig tjenester og Forbrukerrådets fakta- og analysegruppe.

Hva er undersøkt
Dette dreier seg hovedsaklig om kommunikasjon med, og informasjon til, innbyggerne og innbyggernes spørsmål om praktiske forhold vedrørende tjenesteytingen.

Informasjonstjenester, faktaopplysninger og SFO får bedre enn 80 av 100 mulige poeng. Sykehjem får 30 av mulige 100 poeng og må forbedre innsatsen sammen med andre områder innenfor Pleie og omsorg samt innen barnehager og byggsak.

Infosenteret fungerer både som førstelinje for informasjon om alt i kommunen og som resepsjon og sentralbord.

E-posthenvendelser til kommunen går til Dokumentsenteret via [email protected]. Ansatte på dokumentsenteret sender umiddelbart videre til Infosenteret eller til rette vedkommende i den respektive avdeling.

Hyggelig resultat – områder må forbedres
Kommunikasjonssjef Stein Bjørnbekk skriver at testen oppleves som hyggelig for Nesodden kommune fordi kommunen kom godt ut. Samtidig jobber kommunen kontinuerlig med områder kommunen ønsker å forbedre seg på.

Undersøkelsen i tall:

Fagområde Poeng av 100 mulige
Barnehage

50

SFO

80

Byggsak

58

Vann, avløp, renovasjon

75

Energi

55

Pleie og Omsorg

53

Hjemmehjelp

58

Sykehjem

30

Kommunehelsetjeneste

75

Informasjonstjenester

93

Faktaopplysninger

90

Inger Johanne Norberg
Inger Johanne Norberg
Alle mennesker skal ha mulighet til å påvirke eget liv og omgivelser på en positiv måte. Mange innbyggere føler at de ikke har muligheter for innflytelse og medvirkning fordi “Det nytter ikke allikevel”. Innbyggerne er imidlertid den største ressurs og besitter omfattende kunnskap om lokalsamfunnet og om seg selv. For å kunne oppnå innflytelse og medvirkning er informasjon og kunnskap nødvendig. NesoddPosten vil være et middel til at innbyggere skal få bedre kunnskap og aktuell informasjon om viktige beslutninger på Nesodden. NesoddPosten vil også være et middel til at innbyggerne skal påvirke, oppnå innflytelse og medvirke i utviklingen av lokalsamfunnet og eget liv.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: