Du er her
Hjem > Fokus > Mindre trafikk med Nesoddfergene?

Mindre trafikk med Nesoddfergene?

Av Tor Fagerland, redaktør i Foreningnytt

Talløse er de frosne nesoddfarerne som gjennom 53 vintre har gjenfunnet varme og kroppslig førlighet på de lakkerte benkene i det alltid godt oppvarmede venterommet til fergene.

Denne velsignede mellomstasjonen på vei til halvøya 6500 meter sydover ble ferdigstilt i 1966, etter sterkt ønske fra de reisende. I mer enn et halvt århundre har denne lille varmestua vært en slags ouvertyre til selve båtturen. At antall reisende øker fra år til år er en kjent sak – Nesodden er i sterk vekst – og sambandet er faktisk landets mest traffikerte bil-løse fergerute, med 2.7 millioner passasjerer i 2018!

Stor var derfor overraskelsen da det for et par uker siden måtte erkjennes at kapasiteten i det velfylte venterommet var redusert med en tredjedel. Litt eiendommelig sett på bakgrunn av et stadig økende antall reisende?

Var dette nødvendig da Ruter, Norled, Oslo Havn eller hvem det nå er som er ansvarlig for denne vingestekkede servicen i forhold til 2.7 millioner reisende. Vi forventer et usedvanlig godt begrunnet svar fra ansvarlig vesen.

One thought on “Mindre trafikk med Nesoddfergene?

  1. Jeg tror omtalen i Foreningsnytt fra 1966 om venterom med testbenken mittstilt i rommet og kiosk , var på utstikker B ( heter noe annet nå..)hvor båtene til Tangen og Nesodden vestside gikk, og kanskje også båten til Oksval- Fjorvangen som sluttet helt omkring 1986? Jeg synes å huske å habrukt båt til Ursvik minst en lørdag etter å ha kjøpt hus her høsten 1985.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: