Du er her
Hjem > Aktuelt > Myten om kalorier er død. For godt

Myten om kalorier er død. For godt

I flere tiår har kaloritelling vært sett på som nøkkelen til å holde vekta i sjakk. Det er mange – faktisk milliarder – grunner til at dette ikke fungerer.

For mer enn 120 år siden lanserte forskeren Wilbur Atwater teorien som skulle bli en varig trend i rådgivning rundt kosthold og kroppsvekt: Han begynte å telle kalorier, som er et mål på energi. Han gjorde flere eksperimenter for å måle hvor mye energi hundrevis av matvarer frigjør og tilfører kroppen. Antall kalorier er også i dag oppgitt på merkelappen til de fleste matvarer. Og han målte hvor mye kalorier vi forbrenner når vi er i aktivitet.

Mikrober styrer kroppsvekten
Vi har lært at kroppsvekten vår styres av hvor mange kalorier du inntar og hvor mange du forbrenner. Cola Zero har null kalorier og vil derfor ifølge reklamen ikke påvirke din kroppsvekt. Men langvarig forskning har svekket denne teorien, og den nyeste forskningen legger den død, for godt. Teorien bygger på en forestilling om kroppen som en enkel maskin, som produserer en viss mengde energi fra en viss mengde drivstoff. Men: våre mager inneholder mange ulike «maskiner» som spiller sammen på kompliserte måter, og vi har bare så vidt begynt å forstå hvordan. Nyere forskning viser hvordan vårt mage-mikrobiom – de milliardene av mikrober som lever inni oss – former vår metabolisme, og spiller en viktig rolle i hvordan vi legger på oss eller går ned i vekt.

Og det er flere ting som endrer vår indre økologiske balanse. Studier har for eksempel vist at barn som får antibiotika over lengre tid, får signifikant høyere risiko for å øke i vekt. Antibiotika endrer mikrobebalansen og favoriserer mikrober som gjør at vi lettere lagrer fett. Prosessert mat og matvarer med lavt fiberinnhold endrer også samspillet mellom mikrobene i magen.

En forklaring på dette er at størsteparten av mikrobene holder til i enden av vårt fordøyelsessystem – vår tykktarm. Forskeren Justin Sonnenburg ved Stanford Universitet har avdekket at disse mikrobene lever av ting som fordøyelsessystemet ikke klarer å nyttiggjøre seg, og dette er blant annet fiber, som sendes videre i systemet. Mikrobene i tykktarmen får fibrene til å gjære. Denne gjæringsprosessen forhindrer lagring av fett, og forhindrer sykdommer som diabetes 2.

Dropp kaloritelling, spis fiber
De foreløpige konklusjonene er at vi bør spise mye mer naturlig fiber, som finnes blant annet i bønner, grove kornblandinger, epler, nøtter og frø. Forskerne mener vi får i oss altfor lite av naturlig fiber, og råder oss til å droppe kaloritelling, og heller vurdere fiberinnholdet i maten vi spiser. Skal du for eksempel velge mellom en kopp svarte bønner eller fem kyllingnuggets – som begge inneholder ca 220 kalorier – skal valget være enkelt!

(Kilde: Mother Jones, juli/august 2019)

Gro Ladegård
Gro Ladegård
Er bidragsyter, fungerende styreleder for Nesoddposten og professor på Markedshøyskolen i Oslo. Badstuebader på Oksval brygge. Yndlingstur er Nesodden på langs på søndager.

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: