Du er her
Hjem > Aktuelt > Klimakrisen vokser, utslippene øker og vi gjør for lite. La oss ta tak nå.

Klimakrisen vokser, utslippene øker og vi gjør for lite. La oss ta tak nå.

Hva venter vi på? Nå må noe skje, hvis vi skal klare å redde stumpene. Men vi gir full gass i feil retning, bokstavlig talt. Derfor vil vi neppe klare å unngå en katastrofal global oppvarming. Men skadene kan begrenses. Så la oss komme opp av godstolen og gjøre noe. Vi kan senke forbruket, ta tog istedenfor fly, reise kollektivt og la bilen stå. Og våre nye politikere kan innføre elektriske matebusser, strømproduksjon i alle hus og rask overgang til elektrisk bilpark. Hvis alle tar tak, kan miljøskadene reduseres.

– Klimaproblemet vil forandre verden til det ugjenkjennelige, sier den svenske forfatteren Jonathan Franzen til Aftenposten. I boken Slutten på jordens ende skriver han at vi ikke kan unngå en katastrofal global oppvarming. – Løpet er allerede kjørt, mener han.

Klimaspørsmålet er det største spørsmålet i menneskehetens historie. – Vi har snakket om klimaforandringer i flere tiår uten å klare å bremse veksten i klimagassutslipp, sier Franzen. Vi må forberede oss på de voldsomme forandringene. Planeten vil dø, det er forferdelig. Men en annen skremmende tanke er jo at vi alle skal dø en dag. Allikevel klarer vi å komme oss opp om morgenen og late som ingenting.

Nå er tiden inne
For alle frister er ikke ute. Forskerne peker på at det er mulig å redusere oppvarmingen, hvis vi gjør noe raskt. Men da må vi gjøre noe NÅ. Vi må slutte å snakke om SKAM, for når vi skammer oss har vi jo allerede gjort noe galt. Det må vi unngå.

La oss endre våre vaner, endre livsstil. Det er lettere skrevet enn gjort, men det er mulig.

La oss senke forbruket
Vi ha et alt for stort forbruk. Det må ned, – og kanskje er det ikke så vanskelig?

Vi kjøper for mye sko og klær. Det medfører et enormt karbonutslipp.

Aftenposten kan fortelle at vi i gjennomsnitt har 359 klesplagg i skapet vårt. Åtte prosent av plaggene vi eier har aldri vært brukt. Og derfor kaster vi en masse nesten ubrukte sko og tekstiler. Og så går vi ut og kjøper nytt.

Man anslår at klesforbruket vil øke med 63 prosent innen 2030.

Forbruket, – hva menes med det? Det kan da ikke være riktig å påstå at vi forbruker alle disse klærne? De blir neppe utslitt? Men de ligger i skapet i noen år. Deretter kaster vi dem.

Klesindustrien står for 8–10 % av det globale karbonutslippet. Det er mer enn det flytrafikken og skipsfarten slipper ut til sammen.

Så la oss ha som mål at vi skal kjøpe mindre sko og klær. Vi må bruke det vi allerede har. Det vil være et viktig klimabidrag.

Glem bloggerne, «influenserne», som skriver om moter, klær, sminke, møbler, oppussing og annet tøv. Vi har ikke tid til å holde på med et forbruk som sender oss i feil retning.

Fly me to the moon
For noen dager siden gikk et stort reisebyrå konkurs. Det skapte store oppslag i alle media. Tenk det: Ville sydenturen gå dukken? Og det i høstferien?

Tallene viser at flytrafikken bare øker og øker.

– I juli i år var det en vesentlig lavere vekst i flytrafikken i Europa enn måneden før, viser tall fra Airports Council International, en paraplyorganisasjon for 280 flyplasser i Europa, inkludert 46 norske, skriver NRK. De slår fast at passasjertrafikken med fly i EU økte med 2,2 prosent i juli, som er den laveste veksten på fem år.

Så flytrafikken øker altså fortsatt! Det kan vi gjøre noe med: Ta toget eller bussen når du skal på ferie.

Så la oss ha som mål at vi skal fly mindre! Det vil være et viktig klimabidrag.

Ikke bruk fly, – ta toget!

Kjør for livet: kjør mindre
Bompengene økte for noen få måneder siden i Oslo. Men det hjalp ikke mye. Tallene viser en nedgang i trafikken på rundt to prosent de første to dagene etter økningen, sammenlignet med dagene før de nye bommene var i drift.

Da de nye bomringene ble forhandlet frem gjennom Oslopakke 3, ønsket Byrådet i Oslo å redusere all biltrafikk i Oslo med 20 prosent i løpet av perioden 2015-2019. Det gikk ikke.

– Det er så upraktisk å reise kollektivt sier en travel husmor til Aftenposten. Upraktisk? Det skal jeg love deg at en global oppvarming på to grader eller mer kommer til å bli!

Selg bilen eller la den stå! Må du ha bil, så kjøp en elbil.

Men la oss ha som mål at vi skal kjøre mindre bil! Reis kollektivt. Det vil være et viktig klimabidrag.

Politikerne må ta et krafttak
Om noen få dager møtes det nye kommunestyret. Det består av ganske mange nye politikere som har blitt valgt inn på grunn av fete valgløfter om en kreativ og sterk grønn politikk.

Vi håper at de tar fatt på oppgaven fra dag én. Det gjelder å tenke nytt.

Nye kollektive tilbud?
Nesodden mangler innfartsparkeringsplasser. Men det er bare hvis vi fortsetter å kjøre hver vår bil hver morgen og kveld. Kanskje kan kommunestyret kjøpe inn ti–femten elektriske minibusser som kan gå i skytteltrafikk mellom skoler og barnehager, tettstedene i kommunen og Nesoddtangen brygge? Gratis?

Hva med elektriske småbåter i skytteltrafikk mellom bryggene både på øst- og vestsiden?

|
Nye politikere bør tenke nytt. Ansett fem personer på et nytt miljø- eller energikontor i kommunen. Få fatt i stønadspenger fra staten og dryss tilbudene ned over alle innbyggere på Nesodden. La oss få skiftet alle gamle vinduer, legge inn varmevekslere og få montert solcelleanlegg og små vindmøller.

Aftenposten kan fortelle om en familie som har tatt farvel med strømregningen. De har fått et hus som lager nok strøm til både Teslaen og oppvarming, – og de har et lite svømmebasseng som varmelager. Det høres deilig ut!

Skift ut hele den kommunale bilparken med elbiler og hjelp innbyggerne til å bytte ut «fossilbilene». Gå til knallharde forhandlinger med forhandlerne og få til avtaler om store rabatter på elbiler og sykler.

La oss snakke med hverandre
Politikerne sitter ofte fast i sine styrer, utvalg og komiteer. Kom dere ut! Gå på foreldremøter i barnehager og skoler. Inviter oss til politiske møter.

Snakk med folk! Be innbyggerne om råd!

Sørg for at de tiltakene som dere vil innføre møtes med velvilje av innbyggerne. Kommunen har mange personer med høy kompetanse og bred erfaring. Lytt til dem!

Det er ikke for sent å gjøre noe med klimaet. Vi kan klare å redusere skadevirkningene. Men vi må komme i gang snarest!

 

Tormod Bjørnstad
Tormod Bjørnstad
Bakgrunn som lærer, forlagsredaktør, daglig leder og konsulent. Opptatt av medvirkning og nye demokratiske modeller i lokalpolitikken. Lang erfaring som amatørmusiker.

2 thoughts on “Klimakrisen vokser, utslippene øker og vi gjør for lite. La oss ta tak nå.

  1. Jeg skulle gjerne tatt tog til Berlin, og kanskje til Roma. Men De h… milionærsjefene i hele verket prioriterer pendlerne (sentraliseringen rundt Oslo). Fjerntogtilbudet er dårligere enn for 50 år siden! La oss bruke av oljefondet til å oppruste den infrastrukturen. Lyntog til Berlin! Med omstigning i Gøteborg, ok, men ikke mer!

  2. For noen år siden tok jeg tog til Athen. Reiserute: oslo til stockholm, kjøbenhavn (Raskest), zurich over hamburg, zurich til italia, æ på langs fra milano til bari, deretter til hellas med nattferje, så til athen med taxi (jernbane gikk ikke fra fergestedet i hellas). Lang reise med flere hotellovernattinger underveis. Og en lang taxitur i Hellas (300€).? Plassbestillinger oslo til cph ble gjort hos nsb i oslo. Videre plassbestillinger ble gjort hos deutsche bundesbahn, eller direkte hos selskapene.
    Ønske: at alle tog kunne henge sammen, f.eks oslo – hamburg som nattog (har gått tidligere).
    Hamburg til Athen direkte (nattog). Men dette er vel bare uoverkommelige ønsker i en tid der vi til stadighet blir bedt om å ta tog istedet for fly?

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: