Du er her
Hjem > Kommentar > Skyld ikke bare på oss (kundene), Nesodden kommune

Skyld ikke bare på oss (kundene), Nesodden kommune

Kommunen har et gebyr som heter ”Søknad med mangler”. Dette gebyret skal som det heter ha en skjepende virkning, spesielt for at ansvarlig søkere skal sørge for å sende inn komplett søknad. Det skal altså svi litt for å gjøre feil. Men i 2019 ble nok smertene litt for store for noen søkere. Da ble det beregnet et straffegebyr på 10 % av det totale gebyrbeløpet, uavhengig av gebyrets størrelse. Dette medførte at større prosjekter og andre saker med høyt gebyr betalte mer per mangelbrev enn andre. Derfor har kommunen i år innført to faste satser: Kroner 2.500,- for søknader uten en ansvarshavende og kroner 3.500,- med en ansvarshavende, som i følge kommunen tilsvarer under tre timers arbeid for en saksbehandler. For det tar tid å fortelle om de feil som er gjort og be om flere opplysninger i saken.

Byggesøknader er ikke lett, selv for kommunen
Nesodden har en kommunalsjef som dekker områdene plan, teknikk og miljø. Området ”Infrastuktur og vannmiljø” sendte i november 2019 en søknad til kollegaene i området ”Plan, bygg og geodato” om dispensasjon fra byggegrense i forbindelse med en midlertidig innfartsparkering i Vardenbakken. Nå har kommunen fått svar fra kommunen, som sier at de ved en gjennomgang av søknaden har funnet at den har fem mangler som må komplettes. Blant annet er det ikke søkt om dispensasjon fra kommuneplanens arealdel, da eiendommen er uregulert. Dessuten er innsendte søknad ikke nabovarselet. For å hjelpe sine kollegaer i ”Infrastuktur og vannmiljø” avsluttes mangelbrevet med informasjon om ikke mindre enn 9 nyttige veiledningslenker som skal få søknaden trygt i havn.

Det enkle er ofte det beste”
Dette slagordet kjenner vel de fleste, og tenk om det kunne vært et utgangspunkt for alle byggesøknader. For det må være noe galt når kommunen må ha én fast person som på heltid driver med byggesaksveiledning. Og så er kommunen tydeligvis også stolt av at de har en sjekkliste, som også saksbehandlerne bruker, tilgjengelig for søkere, slik at de skal ha gode forutsetninger for å sende inn en komplett søknad. Og finner du sjekklisten blant alle andre byggesaksgreier, vil du se en liste som er lang som et vondt år, og som helt tar pusten fra en stakkar. En ting er i hvert fall sikkert, og det er at en vanlig innbygger må ha eksperthjelp, ofte selv for små saker.

Det må i rettferdighetens navn sies at det også i andre kommuner føles vanskelig å få behandlet byggesaker. Forbrukerrådets kommunetest for 2019 viser at mange kommuner scorer mye verre enn Nesodden på byggesaker. Stakkars innbyggere. Flere scorer også bedre, så det er fortsatt mye å strekke seg etter. I Nesodden kommune er svært mange av saksbehandlerne jurister. Kan dette være at vi derfor får for mange saker som skal gå opp på millimeteren, som både medfører mangelbrev den ene veien og klagebrev den andre. Da går det med mye tid, for begge parter. Og det koster mye penger for tiltakshaver, utover gebyrene.

Hva med et hjertesukk og tre viktige ord til slutt med tanke på en byggesaksbehandlig som gjør at vi skaper det gode liv sammen: Tillit, forståelse og smidighet.

Arild Drolsum

Legg igjen en kommentar

Top
%d bloggere liker dette: